Folkcabbar: Hatten av för C70

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-08-15

Nya västsvenska plåtcabben klev direkt upp på tronen

Egentligen var det väl ingen överraskning att Volvo C70 skulle bli årets folkcab.

Saab har dominerat klassen i många år med sin fina 9-3. Men nu blev motståndet övermäktigt. Nya C70 är inte bara snygg, utan en riktigt bra åretruntbil.

I klassen finns även nya Mazda Miata som kom in lite sent i omröstningen. Men ändå hamnar på en förvånande låg sjätteplats.

Volvo har verkligen skärpt till sig med nya C70. Föregångaren var ärligt talat ingen höjdare. Visst, en helt okej glidare, men med undermålig kvalitetskänsla och trist att köra.

Nya C70 är ingen racer, men betydligt skojigare att fara fram med på de svenska små landsvägarna. Sommar som vinter. För C70 bjuder nämligen på mycket fin värmekomfort även när kvicksilvret sjunker långt under nollan. Det har vi fått bekräftat i våra vintertester.

Samma motor som i V70...

Även i våras när vi testade Volvon mot Saabs stolthet dominerade C70.

Vad får man då för de 339?900 kronor som billigaste C70 2,4 kostar?

Till att börja med är motorn samma som i basvarianten av V70. Alltså en femcylindrig bensinmotor på 2,4 liter. Effekten är beskedliga 140 hästar. Men å andra sidan har C70 inte behovet av att hävda sig så motorn passar mycket bra.

Komfort är Volvocabbens starkaste sida. Såväl små vassa ojämnheter som stora gupp sväljs med glupsk aptit och färden blir mycket behaglig. Stolarna fram är bekväma men något korta.

Inredningen är liktydig med donatorbilen S40 där den ”svävande” mittkonsolen dominerar synintrycket. Små pillriga knappar stör en överlag mycket trevlig helhet. Avsaknaden av vettiga fack är ett annat minus. Var ska man lägga badbollen och gummibåten?

...men körkänslan är som i V50

Körkänslan i C70 är mycket trevlig. Bilen gillar att glida fram men protesterar absolut inte när man gasar på lite. Styrningen är aningen lättvevad men känslan är ändå helt okej. Har man kört S40 eller V50 känner man snabbt igen sig.

För att få lite mer fart på bilen väljer man 170-hästarversionen. Den heter 2,4i och är inte heller en raket, men har bättre omkörningsförmåga. Pristillägget är måttliga 14 000 kr.

Turbomatade T5-motorn på 210 hästar kanske lockar, men till bilens glidarkaraktär passar den urstarka D5-dieseln mycket bättre. Med diesel blir C70 en riktig långfärdskryssare, det går undan och tankstoppen är få.

Billig kan man nog aldrig kalla en cabriolet.

Men C70 måste ändå betraktas som prisvärd.

Volvo C70

Folkcabbar

Volvo C70 tog klivet från ritbordet direkt in för på första-platsen. Antal röster: 13119.

Alla favoriter, kategori för kategori

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln