Volvo ska satsa på billigare bilar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-14

Ägaren Ford vill att Volvo ska åter bli en folkbil

Trots ihärdiga rykten är biltillverkaren Volvo inte till salu.

I stället ska ägaren Ford förmå Volvo att sälja fler och billigare bilar, uppger källor inom amerikanska Ford-kondcernen till brittiska tidningen Autocar.

Ford påstås vara missnöjda med att Volvo fumlat med sin produktstrategi och som ett resultat av detta har försäljningssiffror dalat de senaste månaderna.

I stället för att konkurrera med exklusivare märken som BMW och Mercedes, ska man profilera sig som en dyrare alternativ bland billigare kvalitetsmärken och försöka ta marknadsandelar av bland annat Volkswagen. För att nå dit vill man öka försäljningen av bilar från 420 000 till 600 000 bilar per år.

Källor inom Ford säger också att man har planer på att helt stöpa om Volvos produktlinje till billigare modeller som ska säljas i stora volymer.

Fords analytiker kommer sannolikt i framtiden att vilja knyta Volvos modeller närmare Fords produktion. Volvos beslut att på egen hand utveckla SUV:en XC60 - i stället för att samarbeta med Ford eller Land Rover - påstås ha resulterat i dyra och projekt som drog ut på tiden innan de visades i bilsalongerna.

Enligt rykten har kinesiska biltillverkaren Chery varit aktuella som eventuella köpare av Volvo. Men Ford-ledningen rapporteras inte vilja sälja Volvo till Asien då den teknik som man tillsammans utvecklat skulle i så fall hamna i hos konkurrerande tillverkare i låglöneländer.

Volvo har också fått kritiserats för att vara sena på att rida på den gröna vågen och sträva efter att bli marknadsledande vad gäller miljövänlig teknik. Dessutom anses Volvo ha varit långsamma i utvecklandet av hybridtekniken trots att man utsett Volvo som Fords kärna för utveckling av tekniken.

Följ ämnen i artikeln