Ingen vildkatt under skalet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-14

Renault Laguna Coupé - en krympt Jaguar

Renault Laguna Coupé väcker en del uppmärksamhet under provveckan.

Visst är den tjusig. Som en krympt version av Jaguar XF. Men under skalet döljer sig ingen vildkatt.

Det har varit en hel del förhandssnack. På bilsalonger har det visats sköna prototyper. Så står den på svensk mark. Renault Laguna Coupé – två dörrar, låg och smäcker. Om ändå hela bilen kändes som den tjocka, läderklädda ratten som är rak i nederkant för att signalera sportighet.

Smidig på små ytor

I vintras testade vi nya Renault Mégane och blev positivt överraskade. Välbyggd interiör och fin körkänsla. Det samma gäller för Laguna Coupé. Kvaliteten går inte att klaga på och styrningen sker till och med på alla fyra hjulen. Det gör bilen smidig på små ytor och styrningen rapp i högre hastigheter. Fyrhjulsstyrningen till trots är känslan eller prestandan (2,0-liters turbo på 204 hk) inte sportig i överkant.

Långfärdsbil

Det är en kultiverad och komfortabel långfärdsbil. Ljudnivån

i kupén är okej, trots visst brus från fönsterskarvarna. Körställningen och stolarna är riktigt bra. Den låga takhöjden gör baksätet klaustrofobiskt för personer över 165 cm, men sätet och benutrymmet är annars fullt godkänt – inte illa med tanke på storleken. För att vara en tvådörrars coupé är bagageutrymmet bra, men den lilla öppningen gör inte lastningen särskilt smidig.

Sammantaget har Renault Laguna Coupé få brister. Den är en bekväm, snygg uppmärksamhetsmagnet. Det stora kruxet är priset. Ingångspriset (299 900 kronor) är snäppet ovanför billigaste Audi A5 och Volkswagen Passat CC – två konkurrenter som Renault inte rår på trots några fler hästkrafter och fyrhjulsstyrning.

Följ ämnen i artikeln