Oj, nu retade jag visst upp miljötalibanerna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-12-11

Miljöbluffen Prius och Volvos nya V8-motor – nu ska jag förklara hur jag menar för att ingen ska missförstå

För två veckor sedan skrev jag två artiklar som var och en räckte som rött skynke för miljörörelsen och som sammantaget betraktades som en ren provokation.

Mejlen lät inte vänta på sig.

Jag skrev dels en krönika i förra numret av Aftonbladet Bil om miljöbluffen Toyota Prius som just utsetts till Årets bil i Europa, dels en provkörning i nyhetstidningen där jag hyllade Volvojeepen XC90 med den nya V8-motorn.

Ja, det var inte bara miljövännerna som hörde av sig. Toyotas svenske pr-man ringde och grät en skvätt och hans kollega på Opel (jo, Opel fick också en släng av sleven) mejlade förnärmat.

Så nu ska jag försöka förklara hur allting är, och hur jag menar, så att ingen ska behöva missförstå:

1. Prius är en miljöbluff och

2. Volvos nya V8 blir en succé.

Vi tar det lugnt och pedagogiskt.

Hybridbilen Prius är utvecklad för trafikinfarkten i Tokyo där trafiken oftast står helt still. Där fungerar

Prius bra. Men som lösning på jordens problem med sinande oljekällor, koldioxidutsläpp och smutsiga avgaser är värdet boss, marginellt, försumbart.

Bilen har en allt för dyrbar teknik som gör den oåtkomlig för alla som inte är antingen extremt skattesubventionerade (som i Sverige) eller stenrika med miljöimage.

Volvo XC90 V8 är utvecklad för USA där 30 procent av alla lyxjeepsköpare väljer en V8. Om Volvo vill vara med i konkurrensen med Lexus, BMW, VW och Mercedes räcker inte de 5- och 6-cylindriga motorerna.

Och nu kommer vi till pudelns kärna. Jag skriver inte för läsare i Japan eller USA (även om en del mejl visar att det faktiskt finns både svenska och infödda Aftonbladet-läsare överallt på jordklotet).

Om jag kan påverka några enstaka svenska läsare att välja de bilar som jag rekommenderar, eller välja bort dem jag inte gillar, är jag mer än nöjd. Men det vore förmätet att tro att någon enda amerikan eller japan läser Aftonbladet innan han väljer bil.

Jag är ingen vän av stora motorer. Min favoritmotor i Volvo V70, Sveriges mest köpta bil, är den allra minsta på 140 hk. Det har jag skrivit många gånger. Samma sak i Golfklassen, där tycker jag att 1,6-litersmotorerna räcker alldeles utmärkt, och så vidare.

Den som tror att jag i Aftonbladet driver en utveckling mot allt större och starkare motorer har läst mig som fan läser bibeln.

Men det stämmer att jag inte är en miljöfundamentalist. Jag försöker att inte se allt i svart och vitt och jag vägrar att bländas av kejsarens nya kläder.

Prius är ett pr-jippo som bara överlever tack vare ogenomtänkta skattesubventioner. För vem skulle annars köpa en oduglig bil som drar lika mycket bränsle som en diesel men kostar nära 100 000 kronor mer?

Volvo räknar med att sälja runt 100 stycken V8-bilar om året i Sverige.

Jag har svårt att indigneras, även om jag aldrig skulle välja en sån bil själv.

Miljöfundamentalisterna är övertygade om att det är bilarnas avgaser som höjer jordens temperatur, att bilismen är orsaken till växthuseffekten.

Det är inte jag. Jordens temperatur har alltid varierat. För 10 000 år sedan växte det ekar på Kebnekajse. Och dessförinnan täcktes Sverige av inlandsis.

Ekarna är kanske tillbaka på fjället om tusen år, men inte är det bilarnas fel.

Men det finns andra skäl att snåla på det fossila bränslet. Oljekällorna börjar sina och alternativa bränslen är långt borta.

Ingen vet när vätgasbilen blir verklighet.

Alla utom miljötalibanerna förstår att etanolbilar är en lika dålig lösning som hybriden, bara en annan uppsättning av kejsarens nya kläder.

Med förbättrade bensin- och dieselmotorer och en utveckling mot mindre motorer överlever vår civilisation kanske några årtionden till. Med skygglappar, pr-trick och rabiata utspel kommer vi inte framåt.

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln