Biljätten skyller på testförarna - precis som vanligt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-12

När jag välte med Mercedes A-klass i oktober 1997 hävdade Mercedes att jag testade på fel sätt.

Undanmanövern, senare känd som älgtestet, var inte realistisk, påstod Mercedes.

Dessutom hade jag "för mycket luft i däcken/för lite luft i däcken/för mycket last/vridit ratten för fort/vält med flit..." Det var ingen hejd på mörkläggningen och desinformationen.

Nu är dom igång igen. Min kollega på Autoweek i USA "gjorde ett orealistiskt prov/körde för fort och vevade på ratten tills bilen välte" och kollegerna på Autobild i Hamburg hade två "hekto för mycket luft i däcken"!

När Autobild gjorde om älgtestet med A-klass en vecka efter mig körde Mercedes igång en sällan skådad kampanj för att tysta tyska medier. Bland annat hotade man med annonsbojkott.

Aftonbladet först i världen

När Autobild höll på att välta med Mercedesjeepen M-klass knappt ett år senare uppvaktades redaktionen av en 40-mannadelegation från Mercedes som försökte skrämma dem till tystnad.

Bilderna på en vältande Jeep Cherokee i senaste numret av Autobild har inte publicerats i några andra tidningar. Autobild säger nej för att slippa ytterligare trakasserier från Mercedes.

Autobild gjorde trots allt ett undantag och lät Aftonbladet publicera bildbevisen. Vi får se hur den tyska biljätten reagerar den här gången.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln