Nu är nya Volvo S60 presenterad

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-02

Aftonbladets Martin Ström: ”Jag tror att det blir succé”

I dag premiärvisade Volvo sin nya S60.

Aftonbladets bilreporter Martin Ström,var på plats på den stora bilmässan i Genève.

Vad är ditt första intryck av Volvo S60?

– Att bilen är snygg och känsla inne i bilen är fin.

Hur var mottagandet?

– Positivt, men det var kanske inte så extremt mycket folk som det varit på några av de andra presskonferenserna här. Och det visar väl att det inte världens största nyhet trots att de är först i världen med sitt säkerhetssystem för att varna för fotgängare.

Hur viktig är den för Volvo?

– Väldigt viktig. Volvo sålde 90 000 bilar per år av den förra generationen när den fortfarande var fräsch, och det är väl ditåt de siktar med den här också. Framför allt är det en viktig bil för att skapa en ny bild av volvomärket som inte bara praktiskt utan som en sportigare tillverkare.

Vilka köpare vänder man sig till?

– Det är BMW- och Audiförare som är målgruppen, folk som inte har superbehov av utrymme, utan kan kompromissa lite och vill ha sport.

Vilka motorer får den och hur mycket kommer S60 att kosta?

Till och med att börja får den en tvåliters turbo på 203, bensinare, kostar 270 000 kronor. En D3, 163-hästars diesel, som drar 0,52 l/mil och kostar 280 000 kronor. Sedan kommer det också en D5 på 205 hästar som kostar 305 000 kronor och en T6. T6:an har fyrhjulsdrift och 304 hästar och kostar 394 000 kronor.

Det har spekulerats i en häftigare R-version, kommer den?

– De utesluter ingenting, men bekräftar heller inte. Mellan raderna kan man gissa sig till att den kanske kommer, men att det dröjer. De ser nog T6 som ett gott alternativ.

Till sist, vad tror du, kommer S60 att bli en succé?

– Ja, det tror jag faktiskt. Den är så pass snygg och teknikspäckad att den borde kunna locka köpare utanför den normala Volvokretsen.

Följ ämnen i artikeln