VW Jetta. Comebacken

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-29

Likheten med Passat är slående. Och sett till utrustning slår Jetta Golf.

Ersättaren till Volkswagen Bora är snart här.

Och nu byter Golf-sedanen namn igen.

Tillbaka till VW Jetta. Världsbilen.

Rik på utrustning. Även kapsylöppnare!

Volkswagen har snart byggt sju miljoner VW Jetta/Vento/Bora.

Nya Jetta säljs redan i USA där "Golf-bagen", Volkswagens mest sålda modell i Nordamerika, har sålts i 2,2 miljoner exemplar sedan introduktionen 1979. I hela världen har hittills 6,9 miljoner Jetta sålts.

När VW ställde till med ett gigantiskt releaseparty i Hollywood sa Sylvester Stallone: "It"s a great car!"

Jojo.

Jetta/Bora/Vento tar dock en mer blygsam plats i den svenska försäljningsstatistiken än Golf. VW räknar med att sälja drygt 500 bilar per år, Sverige är ju mer av ett Passat-land.

Nya Jetta är förväntat rymlig. Speciellt längst bak.

Med 527 liter bagageutrymme är Jetta störst i Golf-klassen, liksom i mellanklassen, förutom VW Passat.

Kupéutrymmet är precis som i Golf, fullt tillräckligt.

Men en direkt nackdel jämfört med Golf är den lägre takhöjden och en något lägre placerad sittdyna (som redan i Golf är väl låg).

Körmässigt känns den Golf rakt igenom med vuxna, skarpa och trygga vägegenskaper.

Jetta får dock rikligare standardutrustning.

Golfs alla motorer finns i Jetta, även 200-hästarsturbon. Men inte som GTI utan kallas då Jetta 2,0T. Priserna för nya Jetta börjar på 182 000 kronor för 1,6.

VW Jetta 2,0 FSI Comfortline

Fredrik Pettersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln