Muta och kör

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-23

Så lyckades ägaren fixa till sig godkänd besiktning

Rekordhållare Målsättningen var att bygga en bil som kunde slå hastighetsrekord på banor samtidigt som den fick köras på vanliga vägar. Men bilprovningen vill återkalla godkännandet och ombesiktiga bilen.

Porschen har över 1 000 hästkrafter.

Ändå får den supertrimmade bilen köras på vanliga vägar.

Nu misstänks att mutor ligger bakom godkännandet hos Bilprovningen.

Den extrema Porschen har blivit uppmärksammad i en mängd olika bilsportsammanhang, tävlingar och utställningar.

Bilprojektet sponsras av en rad ansedda företag och företrädare är entreprenören Jocke Qvarnström, 43.

Flera världsrekord

När hans team började förvandlingen av den gamla Porschen från 1978 hade de målet: ”Att bygga den snabbaste gatlegala bilen som är kapabel att slå rekord såväl på racerbanan som på dragstrippen.”

När det gäller rekorden har målen uppnåtts. Bilen är noterad för flera officiella världsrekord.

När det gäller att få bilen ”gatlegal”, laglig att köra på gatan, har också det målet nåtts.

Eventuellt gäller det inte så länge till.

Vill återkalla beslut

Bilprovningen har nyligen vänt sig till Vägverket för att få godkännandet från den 27 juni återkallat.

Bilprovningen vill ha in fartmonstret för ombesiktning.

– Vi hade naturligtvis inte godkänt en bil som har över 1 000 hästkrafter, säger Cecilia Granlund.

Bilprovningen har genomfört en intern utredning mot den anställde som misstänks ha ”knappat igenom” bilen.

Säkerhetsavdelningen misstänker också att han blivit mutad på ett eller annat sätt.

Sade upp sig själv

När den anställde konfronterades med uppgifterna nekade han.

– Han valde då också att säga upp sig själv, säger Cecilia Granlund.

– Vi har även anmält fallet till riksenheten mot korruption. Hur åklagaren bedömer detta vet vi inte ännu.

Jocke Qvarnström, välkänd profil i bilsportkretsar, är den som kört världsrekorden och marknadsfört bilen i media.

”Jag äger inte bilen”

Han säger sig inte veta hur besiktningen har gått till, eller vem som ordnat med den.

– Jag äger inte bilen, jag är bara en del i det här projektet, jag har ingen aning om något av detta. Men jag förutsätter att allting har gått korrekt till.

Han tillbakavisar all kännedom om eventuella mutor.

– Jag har inte betalat någon några pengar i alla fall. Är det någon annan som har gjort det får det väl stå för dem.

Its fun 3

Anders Johansson

Följ ämnen i artikeln