Med C30 Electric som vardagsbil

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-21

Nu sker familjen Lindells transporter helt utan koldioxidutsläpp.

Under ett år ska de leva klimatsmart i projektet ”One Tonne Life”. Till sin hjälp har ”testpiloterna” bland annat en Volvo C30 Electric.

Bilen drivs av litium-jon batterier som laddas i ett vanligt eluttag – se familjens första reaktioner.

Familjen Lindell från Hässelby är testpiloter i det unika projektet "One Tonne Life", som har initierats av A-hus, Vattenfall och Volvo Personvagnar – med ICA och Siemens som branschpartners. Pappa Nils, mamma Alicja och tonårsbarnen Hannah, 16, och Jonathan, 13, ska försöka "leva på" ett ton koldioxid per person och år.

Till sin hjälp har de ett klimatsmart hus framtaget av trähusexperten A-hus, ritat av arkitekten Gert Wingårdh. Vattenfall förser huset med ny smart teknik för mätning av familjens elförbrukning i realtid och bidrar med expertis för hur familjen kan använda energi på ett effektivt sätt. Familjens transporter sker i en batteridriven Volvo C30 Electric, som laddas med förnybar energi.

– När man kör bilen så är det en minimal skillnad mot att köra en vanlig automatväxlad bil – hur jag startar den, hur jag kör, hur jag bromsar och så vidare. Dessutom är det ju ingen skillnaden på de för Volvo viktiga egenskaperna med avseende på körbarhet, säkerhet, utrymme och så vidare – utan den är precis som en vanlig standardbil, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Personvagnars specialvagnsdivision.

95 procents verkningsgrad

Han instruerade familjen Lindell om elbilens funktioner och fördelar. Bensin och dieselmotor har runt 35 procents verkningsgrad, resten avges som värme. En elmotor har å andra sidan upp till 95 procents verkningsgrad om man ser till motorn. Testfamiljens förare är mycket nöjda med det smarta transportmedlet.

– Det är ganska likt att köra en vanlig bil. En stor skillnad är ju att man kan smyga iväg på ett skönt sätt – och så att det är tyst. Efter ett tag vänjer man ju sig vid att den inte växlar. Den drar ju i hela registret – det är riktigt gott när man blir van vid det. Att hålla koll på batteriet istället för att tanka är en sak som man behöver vänja sig vid. Man får ju direkt feedback på vad den förbrukar och eftersom man vet att den går 10-15 mil så håller man ju ett örnöga på förbrukningen, säger Nils Lindell.

Laddas i ett vanligt eluttag

Volvo C30 Electric drivs av litium-jon batterier som laddas i ett vanligt eluttag. En full laddning tar ungefär åtta timmar. Motorn har 110 hästkrafter vilket ger en maxfart på 130 km/h. 0-100 tar cirka tio sekunder. Även Lindell-barnen gillar familjens nya bil.

– Det känns spännande och roligt att åka i elbilen. Den är helt tyst och går så lugnt och fint på vägarna. Och så är det lite häftigt att vi kör en ny bil som inte finns ännu. Det är bara vi som har den – ja inte riktigt, men nästan, säger Hannah Lindell.

"One Tonne Life"-projektet ger Volvo Personvagnar en möjlighet att studera hur elbilen passar in i en modern familjs livsmönster.

– Vi kommer ha stor nytta av projektet i vår fortsatta utveckling av elbilar. Här får vi klara besked om vad vi måste leverera för att köparna ska tycka att en batteridriven bil är attraktiv och kostnadseffektiv att köra och äga, säger Lennart Stegland

När familjen ska köra sträckor som överstiger Volvo C30 Electrics aktionsradie så har de tillgång till en bilpool med Volvos miljöklassade DRIVe-bilar.

Volvo

Följ ämnen i artikeln