Premiär för BMW 6-serie Coupe

Publicerad 2011-03-15

Visas i Shanghai om 4 veckor

Cabben visades upp redan i höstas.

Nu kommer BMW 6-serien som coupé.

Bilen får premiär på mässan i Shanghai nästa månad.

Enligt BMW ska bilen vara bättre på i princip allt jämfört med sin föregångare – snålare och starkare, säkrare, större och bekvämare.

Mycket av tekniken i 6-serien hämtas från 5-serien. Men chassit är helt nytt och standardutrustas med Drive Dynamic Control. Det gör att bilen kan ställas in i körlägena Normal, Sport och Sport+, alla med olika gasrespons, fjädringshårdhet, styrservokänsla med mera.

Tillvalet Dynamic Damper Control ger också ännu mer kontroll över fjädringens hårdhet – allt för en extra mjuk gång om så önskas.

Dessutom ger den elektriska servostyrningen bakhjulen viss svängförmåga för att underlätta manövrar i upp till 60 km/t.

Coupen i BMW nya 6-serie kan fås både som 640i och 650i, vilket betyder att bilen finns med två olika motorstorlekar.

640i har en rak sexcylindrig motor med turbo och 320 hästar. Vridmomentet är max 450 Nm mellan 1 300 och 4 500 varv. 0-100 km/t lär gå på 5,4 sekunder. Den starkare 650i har en V8-motor med 407 hästar och max vridmoment på 600 Nm mellan 1750 och 4 500 varv. Spurten från stillastående till 100 km/t går på 4,9 sekunder.

Eftersom bilen är motorstark oavsett konfiguration är den inte heller den snålaste. 640i med raka sexan uppges dra 0,77 liter/mil och C02-utsläppet landar på 179 gr/km. 640i är standardutrustad med snåltekniken EfficientDynamics och start/stoppsystem.

650i med sin V8 vill ha i genomsnitt 1,04 liter/mil och släpper då ut 243 gr CO2 per kilometer.

Listan på tillval kan göras mycket lång. Vad sägs om aktiva kurvljus med LED-belysning i både hel- och halvljus, fotgängardetektor med mörkerseende, tredimensionell högupplöst projektionsdisplay i vindrutan, navigator med 10-tumsskärm med mera. Lägg till ett fett lyxigt ljudsystem från Bang&Olufsen med 16 surroundhögtalare. Räcker inte detta för den yttersta komforten finns massage och ventilation som tillval till de sätena.

Det 7,4 centimeter längre axelavståndet har gett mer benutrymme och lastyta i bagagerummet.

Att stora bilar går hem i Kina är ingen nyhet vilket gör det förståeligt att bilen får premiär på Shanghaimässan den 21 nästa månad.

Följ ämnen i artikeln