Öppet bus

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-07-15

Test: 5 sköna cabbar för sommaren

Att vara cabägare i Sverige är ingen dans på rosor.

Antingen regnar det eller så är det kallt.

Eller kanske både och. Säsongen med behaglig temperatur är extremt kort.

Vi valde att åka till Malmö för att möta våren, men metrologerna lovade inget annat än spöregn. Tur då att vår notoriske cabåkare Robert Collin som inte kör en meter i en cabriolet med taket uppe, oavsett väder, inte kunde närvara. Då fick vi övriga i testlaget tillfälle att köra med suffletten uppfälld, utan att riskera utskällning.

Med plåtcab kom Lexus IS250C väl rustad för en resa med taket på. Och jösses vad tyst den går. Mercedes nya E- klasscabbe är också rätt tyst, trots tygtak medan Volvo bjuder på en del brus och buller.

Men hur skulle det gå med Porsche Boxster Spyder om det bara regnade? Denna nya version av Boxster har ett tältliknande tak som i förstone framstår som en omöjlighet att hantera ensam.

Med mörka moln hängande över våra huvuden tuggade vi mil på E4 söderut. Och trots Roberts frånvaro och redaktören Jonas Bladhs ringa förståelse för cabåkande vara alla tak nerfällda utom Porschens. Vi fegade ur.

Efter 30 mil hade alla ledsnat ordentligt på Lexus som lovordat sin turbulensfria kupé. Kall vårluft väller ner på underkroppen redan i 50 km/tim och sen blir det bara värre. Brrrrr.

En stund i Mercans bastuvärme tinar upp kroppen igen.

Plötsligt tittar solen fram och när vi äntligen svänger av urtrista motorvägen kommer våren. Inte värmen kanske, men oj så vackert det blir. Skir grönska hänger över oss som mogna vindruvor i klasar och solens strålar silas genom lövverket. Bedårande.

Dessutom bjuder vägarna ner mot Perstorp och vidare på diagonalen mot Malmö på en hel del underhållande kurvor.

Och nu vill alla köra den enda bil jag inte nämnt hittills.

Audi R8 Spyder.

Det kanske inte är så dumt att vara cabägare i Sverige i alla fall.

Följ ämnen i artikeln