”Jag vågar inte köra min Caddy längre”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-09

Fem år gammal och redo för skroten - men VW vill inte ta ansvar för ”Eddies” bil

Avgaser inne i kupén, varningslampor som lyser och en bil som kan tvärstanna när man kör över 90 kilometer per timme.

Gittan Karlsson och hennes man Bin On ”Eddie” Liao från Vagnhärad får stå ut med mycket när det gäller deras Volkswagen Caddy. Och bilen är inte ens fem år gammal.

I maj 2002 köpte Gittan Karlsson och hennes man Eddie, en splitterny Volkswagen Caddy av Din Bil i Södertälje. Bilen skulle fungera som företagsbil till den fönsterputs- och golvfirma som Gittan och Eddie hade ihop.

Men redan tre veckor efter köpet började problemen. Caddyn stannade plötsligt och fick bogseras till Din Bils verkstad.

– De sa till oss att de bytt styrenhet på bilen, och det gick på garantin, berättar Gittan Karlsson.

Det första verkstadsbesöket skulle följas av flera. Elektroniklampan lyste till och från och bilen var så ofta inne på verkstaden att det blev svårt för Gittan och Eddie att klara av sin verksamhet.

– Bilen har i perioder varit mer på lagning än den har varit hos oss, så det fungerade inte att hålla igång verksamheten eftersom vi tappade kontrakt.

Tittade på styrenheten

I samma veva flyttade familjen till Värmland. Bilen hamnade nu istället på verkstaden hos Uvefalks Bil i Sunne. Förutom service och några småfel med bilen handlade det hela tiden om elektroniklampan som lyste.

Sven-Uno Henriksson var servicerådgivare och arbetsledare på Uvefalks Bil under den här perioden.

– Vi gjorde rent gasspjällsstyrdonet och bytte EGR-ventil några gånger, men lampan fortsatte lysa, och eftersom det stod i bilens historia att styrenheten var bytt två år tidigare i Södertälje så trodde vi inte att det var något fel på den, berättar han.

Men till slut bestämde de sig ändå för att ta en titt på styrenheten. Den var alldeles sönderärgad. Att Din Bil i Södertälje skulle ha bytt den två år tidigare verkade osannolikt.

– Jag var säker på att vi hade hittat felet då, men så var det inte. Lampan tänds fortfarande titt som tätt och indikerar att något är fel med elektroniken eller avgasreningen.

Stannade – mitt på landsvägen

När Caddyn kommer upp i hastigheter över 90 kilometer per timme kan bilen också stanna tvärt.

– Det är något som är galet med den här bilen och jag tycker att Volkswagen borde ta ansvar för det och kolla upp det här ordentligt, säger Sven-Uno Henriksson.

Totalt har bilen kostat Gittan och Eddie 60?000 kronor i verkstadsbesök. Utöver de 168?000 kronor som den kostade i inköp.

Bland annat har de fått betala den nya styrenheten som Uvefalks bil bytt ut. Trots att de ska ha fått ett muntligt löfte om att bytet skulle bekostas av Din Bil som en goodwill-reparation.

Caddyn är numera Gittan och Eddies privata, eftersom de lagt ned fönsterputsfirman. Istället driver Eddie en kinarestaurang tillsammans med sin bror i Torsby.

Vågade inte köra bilen

Paret vågar inte längre köra bilen på grund av avgaserna som kommer in i kupén.

– Eddie mår dåligt och kräks av luften och jag somnar så fort jag sätter mig i bilen. Jag undrar hur mycket avgaser vi har i kroppen egentligen och jag kan inte förlåta mig att jag kört runt våra barnbarn i den där bilen, säger Gittan Karlsson.

Hon och Eddie tror att bilens problem beror på att styrenheten aldrig blev bytt från första början och tycker att de blivit nonchalerade av både Volkswagen och Din Bil i Södertälje.

– Man köper en ny bil för att slippa problem, men den här bilen har kostat oss mer pengar än vad någon begagnad bil skulle göra, säger Gittan Karlsson.

På Din bil i Södertälje håller man fast vid att styrenheten har bytts ut där vid första verkstadsbesöket.

– Jag ser också att den varit inne hos oss några vändor fram tills november 2003, men sedan dess är det en helt annan verkstad som tagit hand om bilen, säger Bo Johansson, verkstadschef.

”Ska följa serviceplanen”

</ mr>

På Volkswagen Sverige har man gjort en utredning av Gittans och Eddies Caddy för att se vad som hänt.

– Vi ser att kunden varit inne i både Sunne och Södertälje och åtgärdat några fel, men vi ser även att kunden inte har servat bilen på en auktoriserad verkstad på 10 000 mil. Det är därför svårt för oss att säga om bilen skötts ordentligt eller om problemen beror på det skick som bilen är i. Man ska följa serviceplanen för respektive bil, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.

Enligt VW:s noteringar ska bilen ha varit inne på verkstadsbesök fem gånger under åren.

Några timmar senare återkommer Marcus Thomasfolk. Caddyn har visst varit på verkstaden fler gånger än han uppgav först.

– Men fem gånger har det handlat om byte av EGR-ventil eller till det relaterat problem, tydliggör Marcus Thomasfolk.

Besviken på Volkswagen

Men trots alla verkstadsbesök fortsätter bilen att ta in avgaser i kupén och stanna i höga hastigheter.

Vad rekommenderar du Eddie och Gittan att göra nu?

– Om felen inte åtgärdats hoppas jag att kunden har en fortsatt dialog med verkstaden och påpekar det, säger Marcus Thomasfolk.

Eddie är besviken på Volkswagens agerande och tycker att han har blivit förd bakom ljuset vid verkstadsbesöken.

– Bortsett från service så har ju bilen ständigt varit på deras auktoriserade verkstäder.

Han känner sig maktlös.

– Jag vill inte sätta dit någon utan vill bara ha en bil som fungerar. Nu vågar vi inte köra bilen längre. Det enda som återstår är att köra den till skroten.

Blev ditt bilköp en mardröm - mejla oss

Lurad? Så kan du få rätt

Carola Ålstig

Följ ämnen i artikeln