Här måste du lätta på gasen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-16

Vägverket drar ned på hastigheterna i vinter

Här är vägarna som får sänkt hastighet i vinter.

Totalt handlar det om 180 mil av de mest olycksdrabbade sträckorna i landet.

Det är bra att vinterfarten sänks på landets farligaste vägar.

Men det får inte bli ett sätt för Vägverket att dra ner på väghållningen med försämrad plogning och sandning/ saltning.

Hoppas på färre olyckor Sänkta hastigheter på olycksdrabbade vägar ska minska olyckorna i vinter.

Det är tredje försökssäsongen med vinterhastigheter.

På de 90-vägar där farten sänkts till 70 har olyckorna minskat med 25 procent och personskadorna med 30, medan både olyckorna och antalet skadade har ökat med 15 procent på 90-vägar med oförändrad hastighetsgräns.

På 110-vägarna är effekten betydligt mer oklar. På nedsatta 110-sträckor (90 km/tim) minskade visserligen olyckorna med 14 procent, men olyckorna minskade ännu mera på sträckor som hade oförändrad hastighetsgräns - 20 procent.

"Glädjande med färre olyckor"

- Det är svårt att efter bara två vintrar dra några större slutsatser men visst är det glädjande att olyckorna minskar på de nedsatta 90-vägarna, säger Åke Larsson på Vägverket. Att olyckorna minskat mer på icke nedsatta 110-vägar än de sänkta, tror Åke Larsson beror på slumpen.

Smala och krokiga vägar

- Vi hade till exempel en olycka med fem döda norr om Luleå på hastighetsbegränsningens sista dag. Hade den olyckan inträffat en dag senare hade resultatet blivit ett annat.

De flesta 110-vägar - cirka 145 mil - som sänks i vinter finns i Norrland, det är bara vägar med mötande trafik som berörs.

I södra Sverige är det i första hand smala och krokiga 90-vägar med många olyckor som får nedsatt hastighet. Totalt handlar det om cirka 35 mil vägar. Åtta vägar finns på Gotland, fem i Stockholm och fyra i Östergötland.

Att sänka hastigheten är aldrig populärt.

Själv är jag av den uppfattningen att det går alldeles för fort på de svenska vägarna, och något måste göras för att få ner farten.

Inte bara när det är vinter.

Ett misstag får så betydligt större konsekvenser om föraren kör fort. På vintern med dimma, snö och halka är marginalerna ännu mindre. Chansen att kunna häva en sladd i hög fart när det är halt, är för normalbilisten mycket liten.

Om farten sänks med bara några kilometer minskas skadeeffekten avsevärt vid en olycka. Det finns det siffror på och ingenting som behöver ifrågasättas.

Glöm inte rätt utrustning

Men för att bli en säker vinterbilist och inte råka ut för olyckor räcker det inte med att hålla hastigheten, det är lika viktigt att ha en rätt vinterrustad bil också.

Vinterdäck med ordentligt mönsterdjup - minst tre millimeter - är en självklarhet. Kör man på isiga och snöpackade vägar bör däcken dessutom vara dubbade.

I framtiden kommer vi att få se mycket mer av differentierade hastigheter.

Gällande hastighetsgräns kommer att bestämmas av väderlek, tid på dygnet, trafikintensitet, årstid och så vidare. Skyltarna ändras från Vägverkets centraler, eller direkt från avläsningsinstrument som placeras ut på vägarna.

Totalt antal mil väg som får sänkt vinterhastighet:

Det går för fort inte bara på vintern

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln