Sport med komfort

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-19

BMW K 1200 R bjuder på fin åkning

Nya BMW K 1200 R Sport är egentligen samma motorcykel som K 1200 R och K 1200 S, fast med en halvkåpa. BMW verkar själva inte riktigt säkra på var de ska hitta målgruppen för modellen. R-modellen är en ”naken” streetfighter och helkåpsförsedda S är deras snabbaste sportmaskin. R Sport är något mitt emellan.

BMW har tidigare haft problem med insprutningen på K-modellerna, men de är utsorterade. Ge gas och motorn svarar precis som man vill. Växellådan arbetar fint, även om den ibland känns lite hackig.

Vibrationer vid hög fart

Motorn har en benägenhet att vibrera. Det är bra under 6?000 varv, där man befinner sig för det mesta, i alla fall om man vill behålla körkortet, men ovanför det vibrerar den ganska elakt. Där ligger BMW en hel generation efter japanska fyror. Av någon anledning

kommer det mycket lite vibrationer när man ger full gas och maskinen accelererar, men när man slår av för jämn gas kommer vibrationerna över alla kontaktpunkter: tank, styre, fotpinnar och sadel. Notera att det händer vid 160 km/tim så det kanske inte är ett stort problem, men man väntar sig lite mer av en motorcykel med ett BMW-emblem på tanken.

Å andra sidan är motorn ett föredöme för de japanska tillverkarna när det gäller förbrukningen, hojen drar bara 0,65 liter milen. Strax över 0,5 liter milen är möjligt med lite prutande – inte illa med tanke på vilken effekt som finns här. Tanken rymmer 19 liter, acceptabelt även om mer hade betytt bättre touringegenskaper.

Som med många andra BMW har R Sport en Duolever-hjulupphängning fram och enkelsvingen Paralever bak, vilka håller motorcykeln extremt stadig även under kraftiga inbromsningar. Bromsarna är faktiskt så verkningsfulla att R Sport stannar på samma sträcka som en superbike av kalibern Yamaha R1 eller Suzuki gsx-r 1?000.

Utomordentlig stabilitet

Men det finns en nackdel och det är en trist rullkomfort, i alla fall för en motorcykel i den här klassen. På skumpiga vägar där andra maskiner bara glider fram, känns R Sport lite kinkig och skickar tillbaka alldeles för mycket till föraren. Stabiliteten är däremot utomordentlig. Under bromsning är det speciellt märkbart eftersom nosen inte dyker och därmed inte heller ger en snabbare styrgeometri.

Jag är fortfarande inte säker på vem det är som är köparen eller vilken motorcykel den ska konkurrera med, men om jag skulle välja mellan R Sport, R eller S, skulle jag ta R Sport.

BMW K 1200 R Sport

Kevin Ash

Följ ämnen i artikeln