Tråkmånsar och doldisar - då kan du göra fynd

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-04-24

Aftonbladets beg-expert ger råd

De bara finns där. De gör sitt jobb, gnatar på år efter år – men utan att någon ger dem uppskattning för väl förrättat värv.

Jag talar om bilsläktets doldisar.

Av olika anledningar har de hamnat i bakvattnet efter mer karaktärsfulla och populära modeller.

Ta Peugeot 306 Break som exempel. En fantastisk bra familjebil som det borde vara stort sug efter som begagnad om det inte vore för Peugeot 307, bilen som alla vill ha.

Eller VW Bora? Nu framstår bilen som en mer praktisk Golf för mindre pengar.

Stämpeln tråkmåns tycks leva kvar generation efter generation. Först Jetta, sedan Vento och nu Bora. Till viss del gäller det även Polo och Golf med kombibak. Tråkningarna har även förföljt koncernsyskonen spanska Seat Toledo och Cordoba Vario.

Likadant med Nissan Sunny och lika moderna som ekonomiska Almera. För att inte tala om Opel Astra som i generationer levt med en gubbstämpel.

Fast bilsläktets doldisar har onekligen trumf på hand. Under den inte så lockande och ofta konservativa paketeringen göms en betydligt attraktivare bil med oanade kvaliteter. Som att de fungerar till exempel.

Honda Civic ser ut mest som japanska bilar brukar, det vill säga lagom slätstruken. Mazda 323, Mitsubishi Carisma och Toyota Carina som bjuder på märkbart tama bilupplevelser, men som är en synnerligen felfria och mycket driftbilliga transportörer – helt utan att synas.

Och så är det ofta med de bortglömda bilmodellerna. Bruksvärdet är avsevärt högre än marknadsvärdet – som i många fall kan vara rena skämtet. Här går det nämligen att göra pangfynd.

Som familje- och pensionärsversioner av populärare modeller har bilarna oftast körts betydligt lugnare och vårdats ömt. Ut och välj en ur den grå massan!

Tre bra begbilar i Golfklassen

Toyota Corolla

Opel Astra

Peugeot 306 Break

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln