Hastighets- talibaner får mig att må illa

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-07

Här står en ledare för den viktigaste trafiksäkerhets-folkrörelsen och föreslår på fullt allvar att vanliga hederliga svenskar ska bli av med körkortet om de

laglydigt håller 90 på 90-väg men råkar missa en 70-skylt.

Det har varit väckelsemöte om trafiksäkerheten i Tylösand. Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, för en rätt tynande tillvaro men deras Tylösandseminarium är årets stora trafiksäkerhetstillställning. ALLA (som redan är väckta) är där under tre stekheta augustidagar.

Som vanligt sades mycket klokt, även om vi hört det mesta förut.

Näringsminister Björn Rosengren poängterade åter vikten av att damma av den tidigare så framgångsrika kampanjverksamheten för att ändra bilisternas beteenden och attityder.

Björn Rosengren vill att MHF och NTF ska ta ett större ansvar för kampanjerna och påminde om Televinkens lyckade tilltal till barnen.

– Det är där man måste börja, inte när grabbarna ska ta körkort, sa han klokt.

Men sista dagen spårade det ur. Då kände jag mig plötsligt väldigt ensam på ett talibanmöte om hastigheter.

NTF:s chefsideolog Gunnar Karlsson som ledde mötet hade inte alls lyssnat när Björn Rosengren pratade om att NTF måste återgå till sin gamla roll som folkrörelse med uppgiften att informera och upplysa.

Nej, Gunnar Karlsson dundrade på om sänkta hastigheter och fler indragna körkort.

– Hur många vill att vi sänker alla 90-vägar till 80 och 50 i städerna till 40, frågade han, och fick det förväntade svaret från lynchmobben. 96 procent

visade grönt kort för ”ja”.

En annan hastighetstaliban, Gunnar Andersson på forskningsinstitutet VTI i Linköping, drog en parallell med promillegränsen i Portugal.

– Där var man på väg mot 0,2, men efter kraftiga protester från vinproducenterna gick man tillbaka till 0,5, sa Gunnar Andersson. Jag undrar vem som är ”vinproducent” i Sverige.

I klartext – vem tjänar på att vi behåller de dödligt höga hastigheterna.

Har Gunnar Andersson aldrig hört talas om näringslivet? Eller om att Sverige halkar efter alla andra västländer? Eller om privatpersoners behov av framkomlighet? Har han någonsin räknat på hur mycket det kostar Sverige och svenskarna om allting börjar gå 15–25 procent långsammare?

– Framkomligheten är för högt prioriterad, sa Gunnar Karlsson medan namnen Andersson teg med ett svårtolkat leende.

Men Gunnar Karlsson ville inte bara sänka hastighetsgränserna, han ville dessutom ha hårdare straff.

– Polisen måste bötfälla redan vid fem kilometers fortkörning sa han, böterna

måste bli mer kännbara och framför allt måste körkorten dras redan vid 20 över, inte vid 30 över som i dag.

Det var då jag började leta efter något att kräkas i.

Här står en ledare för den viktigaste trafiksäkerhetsfolkrörelsen och föreslår på fullt allvar att vanliga hederliga svenskar ska bli av med körkortet om de laglydigt håller 90 på 90-väg men råkar missa en 70-skylt.

Jag stod själv tillsammans med ett par trafikpoliser från Jönköping vid en hastighetskontroll på väg 40 i somras. In på 70-sträckan kommer en liten tant i sin Opelkombi. Hon har kört fyrti mil efter bästa förmåga men råkade missa 70-skylten före bensinmacken.

– När jag såg ”70” målat i asfalten förstod jag att jag missat skylten och bromsade in, men då var det för sent, sa damen som kört prickfritt över 50 år.

Polisen hade redan 90 i lasern.

Hur kan Gunnar Karlsson tycka att kvinnan som aldrig begått ett enda brott i hela sitt liv ska bli av med körkortet för en sådan försummelse?

Räck mig spypåsen.

Följ ämnen i artikeln