Ulrica i bara mässingen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-09-04

Antalet haffade fortkörare är inget bra mått på trafikpolisens skicklighet. Det borde minister Messing förstå.

Hastighetstalibanernas årliga sommarfest i Tylösand skapade rubriker som vanligt. Det var semestertid och nyhetstorka och då får även de sämst underbyggda och mest tendensiösa undersökningarna stort utrymme i medierna.

Och infrastrukturminister Ulrica Messing med ansvar för vägar och trafik, som inte hade något alls att komma med, höjde rösten och kritiserade landets trafikpoliser. Alla utom östgötapolisen som fick guldstjärna.

Ulrica Messing hade just tagit del av Folksams årliga redovisning av trafikpolisens jakt på bovar runt om i landet. Som vanligt toppades listan av östgötapolisen som fångar flest fortkörare per 100 000 invånare. Stockholmspolisen ligger långt efter och fick den värsta kritiken.

"Det är inte acceptabelt", sa ministern.

Vad är det egentligen som inte är acceptabelt? Att presentera hafsiga undersökningar? Att prioritera annat än jakt på fortkörare? Eller vad då?

Om vi börjar med Folksams undersökning så har den blivit ett stående inslag på talibanfestivalen. Försäkringsbolaget kollar hur många fortkörare, bältesslarvrar och rattfyllon som grips i de olika länen, och räknar döda och delar ut guldstjärnor.

Eftersom fortkörning är mest gångbart blir det de poliser som tar flest fortkörare som får mest beröm.

Och hur tar man enklast en fortkörare? Jo, man gömmer sig med en laserpistol bakom en buske på E4. Där på motorvägen är det så mycket trafik att ett förmiddagspass alltid resulterar i ett gäng fortkörare i hisnande farter kring 120, 130 eller till och med över 140.

Och eftersom Östergötland har mycket genomfartstrafik just på E4 så blir det ett bra förhållande mellan gripna och invånare.

Sörmlandspolisen, särskilt den ökända trafikpolisen i Nyköping, kan fixa lika fina siffror på sin del av E4, ändå är sörmlänningarnas statistik mycket sämre; de är faktiskt bara hälften så effektiva, enligt undersökningen.

Aha, Nyköpingspolisen sitter och fikar hela dagarna. Eller gör som de odugliga snutarna Kristiansson och Kvant i Sjöwall&Wahlöö-böckerna - kör runt med radiobilen i de allra lugnaste kvarteren där man aldrig behöver ingripa?

Nej, Sörmlandspolisen har kommit på att det faktiskt är farligare att köra för fort på vanliga landsvägar, farligare på väg 55 med möten, skymda kurvor och krön och farliga dikeskanter. Därför ställer de sig ofta där i stället med sin laser.

Visst, det kommmer inte så många bilar där, och fångsten ser inte lika imponerande ut i Folksams statistik.

Men det är skillnad på kvalitet. En fortkörare på väg 55 är farligare för sig och andra än en fortkörare på Sveriges, kanske världens, säkraste motorväg.

För vad är det vi har vår trafikpolis till? Snygg statistik eller säker trafik?

Jag ringde upp Folksams forskningschef Anders Kullgren och frågade om det dör färre människor på E4 genom Östergötland än på E4 genom grannlänet Sörmland. Enligt undersökningen och pressmeddelandet, och enligt Kullgren själv när han intervjuades i olika tidningar, skulle det nämligen dö 50 personer mindre varje år om alla trafikpoliser var lika effektiva som de allra duktigaste.

Fast det hade han ingen aning om. Han visste inte ens om Östergötland i sin helhet har färre allvarliga trafikolyckor än Sörmland, eller något av de andra länen. Han visste faktiskt ingenting om polisens prioriteringar och effektivitet i de olika länen.

Nu är Folksam i all sin folkrörelseframtoning ett vinstdrivande företag som använder sina undersökningar för att skapa publicitet. Men varför ställer sig infrastrukturministern framför tv-kamerorna och applåderar undersökningen?

Det kan väl aldrig vara så att hon först frågade sin närmaste expert i ärendet, Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall? Tingvall som själv var forskningschef på Folksam i många år och som fortfarande har ett nära samarbete med försäkringsbolaget.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln