Bränslesnål prestanda med nya GTDi-motorer

Uppdaterad 2011-04-14 | Publicerad 2011-03-24

S60- och V60-modellen lanserades med Volvos nya GTDi-motorer på 1,6 liter.

Smart teknik kombinerar låg förbrukning med bibehållen prestanda.

T3 och T4 ger 150- respektive 180 hästkrafter. Samtidigt drar de cirka 20 procent mindre bensin än större motorer med samma prestanda.

Volvo V60.

Vid årsskiftet lanserade Volvo två helt nya 1,6-liters GTDi-motorer med S60- och V60-modellen. Konceptet ”Gasoline Turbocharged Direct Injection” är utvecklat för att kunna erbjuda riktigt låg bränsleförbrukning utan att behöva ge avkall på prestanda och körglädje. 1,6 GTDi T3 ger 150 hästkrafter – och T4 ger 180 hästkrafter.

Direktinsprutning i kombination med turbo och variabla kamtider har gjort det möjligt att åstadkomma prestandaegenskaper i klass med betydligt större motorer, samtidigt som det ger avsevärt lägre bensinförbrukning och miljöpåverkan.

Bygg din egen dröm-Volvo här.

Drar 20 procent mindre

– Vi räknar med en minskning av förbrukning och emissioner på uppemot tjugo procent, jämfört med en konventionell bensinmotor med större cylindervolym och likvärdiga prestanda. Samtidigt ger GTDi-motorerna en dragkraft och körkänsla som påminner om en modern dieselmotor, säger Magnus Jonsson.

T4 med180-hästar ger ett maximalt vridmoment på 240 Newtonmeter redan från 1600 och upp till 5 000 varv per minut. Vid tillfällig överladdning ger den hela 270 Newtonmeter. Detta ger mycket god körbarhet över hela hastighetsregistret. Momentkurvan är relativt mjuk vilket ger en mycket komfortabel körupplevelse. T3 ger ett vridmoment på 240 Nm.

Kompakt format

Motorerna har ett kompakt format och en konstruktion helt i pressgjuten aluminium, vilket ger en låg vikt och god värmeavledningsförmåga. Insugningsrör i plast bidrar också till att hålla nere vikten. Insprutningssystemet har förfinats för att förbränningen ska kunna regleras med hög precision. Volvo har valt att placera respektive insprutare centralt ovanför kolven, intill tändstiftet. Injektorerna har sex hål, vilket ger en mycket jämn och fin fördelning av bränslet.

Vid kallstarter sprayas bränslet in mitt i förbränningsrummet precis innan tändningsögonblicket. Det höga bränsletrycket på 100 Bar gör att prepareringen blir perfekt och mindre bränsle hamnar på de kalla förbränningsrumsväggarna. Detta bidrar till minskade emissioner och avsevärt mindre bränslemängd. En effekt är också att mängden sotpartiklar minskas markant, jämfört med en sidoplacerad injektor.

Snabb uppvärmning

Vid kallstarter bidrar insprutningstekniken också till en snabb uppvärmning av katalysatorn, vilket påskyndar avgasreningen. Direktinsprutning ger en hög fyllnadsgrad i förbränningsrummet. Förutom effektiv förbränning och låga emissioner bidrar det till att turbon snurrar igång tidigt och ger en snabb respons redan på låga motorvarv. Det ger en snabb acceleration och god körbarhet redan i låga hastigheter.

GTDi-motorerna utnyttjar variabla kamtider för båda kamaxlarna. Såväl insugnings- som avgasventilernas öppningstider kan varieras för att optimera överlappningen och ge exakt rätt fyllning i förbränningsrummet oavsett motorvarvtal. Det gör förbränningen maximalt effektiv över hela varvtalsregistret och bidrar till en snabb acceleration i alla hastigheter.

– Det här är det modernaste i insprutningsteknik och Volvo har haft stor del i utvecklingsarbetet. Vårt samarbete med Bosch, som levererar systemet, har pågått i många år och är mycket framgångsrikt, säger Magnus Jonsson.

DRIVe-knapp

1,6 GTDi T3 levereras med sexväxlad manuell växellåda. T4 kan fås antingen med Volvos automatiska sexstegade Powershift-växellåda, eller en sexväxlad manuell växellåda. Båda varianterna har en DRIVe-knapp på instrumentpanelen för att koppla in och ur bränslebesparande teknik.

Med automatlådan kommer en teknik som lägger ur växeln när föraren låter bilen rulla utan gaspådrag. Detta ger minskat rullmotstånd och förbättrad bränsleförbrukning. Den manuella växellådan har en Start/Stopp funktion som slår av motorn när bilen står still med kopplingspedalen uppe och växeln i neutralläge. Motorn startar omedelbart när föraren trampar på kopplingspedalen.

Bygg din egen dröm-Volvo här.

Volvo