”Branschen har inte varit tillräckligt lyhörd”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-11

Läs chattet med Aftonbladets bilreporter Robert Collin

Robert Collin chattade med Aftonbladets läsare, några timmar efter att Bilprovningens nya statistik offentliggjorts.

Här kan du läsa chattet i sammandrag:

   Robert Collin säger: Ja, då har domen kommit, nästan nya bilar med alldeles för många fel, och andra som är i stort sett felfria. Har ni frågor så ska jag försöka svara.

BWM säger: Hur mycket skall man lita på bilbesiktningsstatistiken? Vissa bilar körs "hårdare" t ex de populära tjänstebilarna. Vissa bilar drar till sig förare som kör mer vårdslöst. Finns det någon analys av bilbesiktningsstatistiken som bygger på ovan nämnda?

   Robert Collin säger: Nej, såna slamkrypare syns inte hos bilprovningen. Men statistiken fungerar ändå, ofta är felen så allvarliga att även Svensson råkar ut för dem.

Ingmarie säger: Hej! Har köpt en Rover 414 -97:a (uttagen oktober -98) som gått 14.000 men är felfri i lacken. Var det ett dåligt köp med tanke på hur Rover har det nu???

   Robert Collin säger: Din "gamla" Rover drabbas nog inte så hårt, men att köpa en ny i dag är ingen bra affär. Och de som har handlat de senaste åren borde vara nervösa - om inte fabriken räddas i sista stund.

Christina Björck säger: Hej. Ska köpa én beg. bil för 40-50 000. Kravet är att det måste finnas trep.bälte på alla platser i bilen. Har tre barn. Vad skulle du välja för bil? Har funderat på en Ford Mondeo.

   Robert Collin säger: Visst, varför inte. Andra bra beg-köp i den prisklassen är gamla Saab 9-3, Citroën Xantia och Peugeot 406.

Robert säger: anser du inte att det mest miljövänliga drivmedel som vi har I DAG d.v.s DIESEL, borde lyftas fram som ett mycket bättre alternativ till bensin, i större utsträckning än vad våra s.k folkvalda anser?

   Robert Collin säger: Nu ska ju dieselbilar med partikelfilter få lägre skatt, det är bra. Dieselbilar utan filter är inte roliga med alla sina farliga partiklar.

Perså säger: Är Peugeote en bra bil att köpa begagnad? Jag har hört att man får mecka hela tiden med dessa bilar stämmer det?

   Robert Collin säger: Det är en gammal myt. Peugeot har hyfsad tillförlitlighet sen slutet av 1990-talet och är mycket bil för pengarna, även om begpriserna stigit de senaste åren. Det är den populära 307 som drar upp priserna även på beg.

Ash säger: Jag ska köpa en bil för ca 10.000 för att ha över sommaren. Vad rekommenderar du att jag ska köpa för dom pengarna?

   Robert Collin säger: En bil som du själv tycker ser bra ut, i den prisklassen är det "rätt exemplar" som gäller, inte en viss modell.

Stefan säger: Hejsan.Har mazda fortfarande samma kvalitet?

   Robert Collin säger: Miata har noll fel, enligt den nya undersökningen, det talar sitt tydliga språk.

Thomas säger: Du verkar ha en förkärlek till franska bilar... Varför?

   Robert Collin säger: Jag gillar de franska tillverkarnas egensinninghet, och som begagnade är priserna rätt för oss som ska köpa. Dåligt rykte i Sverige ger låga priser.

zvea säger: Tycker du att man skall satsa på en ny bil av biligt märke ex skoda eller en något begagnad bil av bättre märke?

   Robert Collin säger: 1. Skoda har övergivit lågprispolitiken och blivit högpris. 2. Nu är det de franska tillverkarna Peugeot och Citroën som är billiga, och dem kan man köpa utan att oroa sig. 3. De typiska lågprisarna från Korea skulle jag nog vänta med ett tag, där brister det en hel del fortfarande. Sämre krocksäkerhet, risiga köregenskaper.

fredde säger: Goddag,jag har en V-70 men vi behöver en större bil,och har tittat på en Peugeot 807. Är det att byta ner sig eller?Är den bra eller det är en problembil.Häls Fredde

   Robert Collin säger: 807 vann Auto motor & sports test i senaste numret. En fin bil med klassens bästa köregenskaper och lågt pris. Dessutom full med smålyxiga prylar. Ungarna kommer att älska den (och alla andra familjebussar med, för den delen)

Anders säger: Ska köpa en begagnad bil och ser på statistiken att många anmärkningar finns på spindelleder. Hur märker man att en spindelled är sönder?

   Robert Collin säger: Det kan skramla när man kör på ojämnt underlag men säkrast är att låta någon som begriper kolla, vilken verkstad som helst eller Motormännen eller bilprovningen som gör såna tester. Då får du reda på bilens övriga kondition på en gång.

boris säger: Om du vore 22 år nu, och skulle köpa en bil, vilken vore det?

   Robert Collin säger: En sån fråga. Ingen busbil i alla fall, En Golf om jag hade råd eller nåt annat som inte är för stort.

Johan säger: Vad säger du om jag säger att man borde ha någon typ av "storbils licens" på suv-bilarna då dom framförts av förare med dålig koll i trafiken och vållat mängder av allvarliga olyckor?

   Robert Collin säger: Förra gången det var aktuellt med specialkörkort var när en del familjebussar råkade ut för allvarliga olyckor för fem år sedan, och nu senast vill Caravan club ha specialkk för husvagn. Nej, det finns inga såna behov. Om jeeparna råkar ut för olyckor (mest i USA) är det för att det är fel på bilarna, inte på förarna.

Spajjjs säger: Robert: hur står du till importbilar och så? Många har fördomar mot importbilar. Så fort nån säger att dom har en importbil som gått 10k mil så tror "folket" att den gått 20k mil till... vad folk inte förstår ju är ju att även svensksålda bilar skrivas ibland.. men det tror folk inte.. generellt så är ju även importbilarna i bättre skick och så pga att d t.ex. inte använder vägsalt och så i vissa länder... hur står du till allt detta? mvh Daniel

   Robert Collin säger: Visst finns det massor av fina välskötta - och oskruvade importbilar. Problemet är att de ofta är fina där borta, men blir skruvade av skrupelfria privatimportörer.

Pether säger: Äger en Cheva Trans sport och ser att "massor" av de stora familjebilarna är underkända pga "bilbälten", jag tror det beror på att om inte alla säten sitter i bilen vid besiktning så underkänns bältena "eftersom de inte kan testas". Detta ger en felaktigbild av bra bilar, eller??

   Robert Collin säger: Det är möjligt.

Berra säger: 1950 drog en bil 1 liter milen och nu 2005 drar de flesta familjebilar mer??

Tycker du att branchen skall ta ett större ansvar eller skall vi skatta bort problemet?

   Robert Collin säger: De flesta bilar drar INTE mer i dag. Skälet till att förbrukningen inte minskat ännu mer är att bilarna blivit tyngre, bland annat en följd av större krocksäkerhet - och mer utrustning. Men visst har du delvis rätt: Branschen har inte varit tillräckligt lyhörd.

Rutan säger: Hej Robert, jag får tacka för en utmärkt motorjournalistik från din sida. Hur tycker du Volvo XC70 är som bil? Har Volvo och Saab placerat sig i listan ungefär var du förväntade dig?

   Robert Collin säger: Saab 9-3 ligger bäst till bland de svenske, trist med tanke på GM:s flyttplaner och Opels resultat i statistiken. Volvo och Saab liggter ungefär "Medel", och det är alldeles för dåligt! Klart att de s k premiumbilarna borde ligga betydligt bättre till. Men för ett par år sen var den svenska kvaliteten sämre, så det går åt rätt håll. XC70, jag körde en genom mexikanska Baja-öknen för ett tag sen, blev imponerad, du får läsa i bilagan så småningom. (Tack för berömmet)

Martin säger: Lurar inte många biltillverkarna statistiken genom att erbjuda gratis kontroller, och givetvis korrektion av ev. fel, INNAN besiktningen?

   Robert Collin säger: Tjöö, kanske, men jag tror att statistiken är ganska riktig, den stämmer väl med de mejl jag brukar få från olyckliga ägare.

säger: Har inte bensin förbrukningen oxå ökat för att folk kör runt med bredare o lägre däck än vad dom behöver??

   Robert Collin säger: jo, det är en av förklaringarna. Breda däck, luftkonditionering, superstereo, takreling(!) och en massa tungt tjafs som elstolar.

Steffo säger: Om nu skatten på dieselbilar kommer att sänkas, vilken begagnad bil skulle du rekommendera åt en småbarnsfamilj? (Driftsäker och rymlig)

   Robert Collin säger: Problemet i dagsläget är ju att Vägverket bara vill sänka för bilar som säljs efter att den nya lagen trätt i kraft, alltså inget beg än på ett par år.

fELiX^aPa säger: De flesta biltilverkare vet ju vilka fel bilarna har innan de kommer ut på marknaden. Borde de inte vara skyldiga att upplysa om vilka svagheter som den bilen/modellen har.

   Robert Collin säger: Fel, Volvo hade t ex ingen aning om att deras spindelleder levererades i en allt för klen metallegering. Så såg det ju inte ut från början. Ofta märks inte felen förrän efter ett par år.

Anders säger: hur vanligt är det att bilar skiljer i rostskydd som importerats hit jämfört med de som säljs i Sverige?

   Robert Collin säger: Det är ofta skillnad, och rätt stor skillnad. Ta importbilen till en rostskyddare, det lönar sig om du ska ha kvar bilen mer än ett par år, det lönar sig för övrigt även om bilen är såld i Sverige...

Patrik säger: Jag har precis köpt en ford focus etanoldriven bil, men den drar betydligt mer än de 20-30% som har angetts när man kör på etanol. Är etanolen mer känslig än bensin när man drar på tillexempel vid ojämn körning typ stadstrafik?

   Robert Collin säger: Det har jag aldrig hört, men det är ju möjligt. Jag skulle kolla med Ford, sen kan du skicka ett mejl till mig o berätta.

säger: Hej, Anser du att Volvo s40 är ett bättre val än nya BMW 3 serien och i så fall varför? Gurra

   Robert Collin säger: Du menar nya S40 gissar jag (Den gamla gillade jag aldrig). Ja, jag skulle ta volvon, den har extremt fina köregenskaper - både säkra och underhållande. BMW:n är en fantastiskt rolig och fin bil den med, men bakhjulsdriften har sina uppenbara nackdelar, framförallt i halka (och det kan inte antisladdsystemen råda bot på). Dessutom tar kardan och bakaxeln mycket plats.

Andreas säger: Kan man se någon förändring efter ett par år efter ett dåligt resultat i besiktningen? Varför har inte Volvo blivit bättre genom åren?

   Robert Collin säger: Volvo HAR blivit bättre, för fyra, fem år sen var det allvarliga problem på Hisingen. Nu är Volvo på väg åt rätt håll.

Moderator säger: Nu avslutar vi chattet. Tack Robert, och tack alla chattare.

Moderator säger: Tyvärr har vi hundratals frågor som vi inte hunnit besvara. Robert får sista ordet:

   Robert Collin säger: Ja, men tack för i dag. Det händer snart något nytt och spännande i bilvärlden som gör att vi träffas här på Chatten igen. Nu ska jag ut och köra nercabbat i vårvädret. Vi har en Opel Tigra (den nya plåtcabben) och en Citroën Pluriel, byggsatsbilen, här på redaktionen. Inget regn i sikte, då lämnar jag Cittrans takbågar hemma och får lite luft.

robert

Läs även:

Följ ämnen i artikeln