Klara dig själv och bilen i vinterkylan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-17

Viktigast att få upp temperaturen så snabbt som möjligt.

När midvinternattens köld är hård och bilen står frusen på din gård så behövs goda råd.

Här är ett: ägna dig åt civil olydnad när det gäller regeln om max en minuts tomgångskörning!

Det är livsfarligt att köra med en igenfrusen bil. Med kall motor och fel väderlek försvinner sikten direkt när du kör, även om du skrapat bort is noga.

Så gott som alla dagens bilar har katalysator. Du släpper då ut mer skit genom avgasröret om du stänger av motorn så fort bilen står still. I praktiken innebär detta att du kan låta motorn gå på tomgång i sisådär fem till tio minuter (beroende på yttertemperaturen) utan dåligt samvete.

Å andra sidan kommer motorn snabbast upp i arbetstemperatur när den får jobba. Därför: låt den inte gå onödigt länge på tomgång utan börja köra så fort sikten tillåter det.

Den viktigaste faktorn för att du och bilen ska må så bra som möjligt är alltså att få upp motorns temperatur så snabbt som möjligt. Förr hjälpte man till genom att sätta en rullgardin eller pappskiva framför kylaren, eller montera vadderade skydd framför grillen. Gör aldrig det på moderna bilar. För att kunna komma upp så snabbt som möjligt i temperatur har de extremt små kylsystem. Det gör dem känsliga för överhettning om luftflödet stoppas. En modern lättmetallmotor som har överhettats (kokat) kan bli väldigt dyr att reparera.

Däremot kan du påskynda uppvärmningen med en elektrisk motorvärmare och se till att både olja och glykol är av hög kvalitet.

8 enkla tips mot kylan

Kosta på dig en bra batteriladdare

Bromsvätska – perfekt som färgborttagning

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln