Officiell: Nya Volvo S60

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-09

Fotgängarens bästa vän - bromsar före kollision

Nya Volvo S60 är först i världen med system som bromsar bilen helt om en fotgängare kliver ut framför bilen.

Volvo S60 är kanske inte lika viktig för den svenska marknaden som kommande kombin V60. Men för Volvo i stort är den oerhört viktig, en succé är nödvändig. Och mycket talar för att nya S60 blir Volvos välbehövliga storsäljare.

– Konkurrensen är knivskarp och kunderna vet precis vad de vill ha. Att lyckas i det här segmentet betyder mycket för varumärkets utstrålning och vi är övertygade om att nya S60 blir ett av de starkaste korten, sager Volvos vd Stephen Odell.

Först med fotgängarskydd

Bilen är först i världen med fotgängarskyddet Pedestrian Detection med full autobroms, alltså ett system som upptäcker oskyddade trafikanter och automatiskt bromsar bilen för att undvika en kollision. En naturlig men komplicerad vidareutveckling av säkerhetssystemet City Safety som infördes i XC60 och är standard i S60. Fotgängarskyddet är däremot tillval, men ett unikt sådant. (mer om det i separat ruta nedan)

Hur bilen är att köra får vi veta först i vår då Robert Collin tar plats bakom ratten. Innan dess granskar vi naturligtvis bilen i sömmarna då den debuterar på Genèvesalongen i början av mars. Volvo är mycket optimistiska och skräder inte orden när man hävdar att S60 är ”företagets mest dynamiska bilmodell någonsin.”

– Vi har flyttat gränserna till områden där vi aldrig varit förr, säger Stefan Sällqvist, som ansvarat för utvecklingen av chassiet i nya S60.

Två olika chassi

Sedanen kan fås med två olika chassin. På de europeiska marknaderna är det nyutvecklade sportchassiet standard, medan de flesta marknader i Nordamerika och Asien har komfortchassi som standard, med sportchassiet som tillval.

– Vi har försökt ge begreppet komfort en ny dimension. Sportchassiet har en snabb, spänstig sättning med fokus på förarens körupplevelse, utan att tappa intrycket av att körningen också är bekväm, förklarar Stefan Sällqvist.

Anpassad fyrhjulsdrift

Mjukvaran till fyrhjulsdrivningen som är standard på T6 och tillval till D5 har anpassats för att utnyttja det nya sportiga chassiet fullt ut.

Alla S60-varianter kan förses med det aktiva chassiet FOUR-C som har modifierats och finjusterats för ännu bättre kontroll och komfortkänsla.

Snabbare säkerhetssystem

S60 är teknikspäckad. Förutom redan nämnda säkerhets- och chassihjälpmedel har bilen ett stabilitetssystem kallat Advanced Stability Control. Med en ny rollvinkelgivare är det möjligt att upptäcka tendenser till sladd på ett mycket tidigt stadium. Detta innebär att antispinnsystemet kan göra snabbare ingrepp med större precision.

En annan nyhet är Corner Traction Control som enligt Volvo ska ge smidigare kurvtagning. Vid kurvtagning bromsas bilens inre hjul på samma gång som mer kraft överförs till det yttre hjulet. Detta ger föraren en tajtare kurvtagning med minskad tendens till understyrning. Den som vill prova ett liknande system kan göra det i senaste versionen av Porsche 911 Turbo!

Skandinavisk form

Interiören i nya S60 följer Volvos inslagna spår med skandinavisk design men visst hade det varit kul med lite djärvare former även om ingen saknar konceptbilens mittkonsol i kristall

Bilen är femsitsig bil men baksätet har tydligt skulpterade ytterplatser så särskilt mycket plats i mitten lär det nog inte vara. Bra är dock att knäutrymmet i baksätet har ökat med tre centimeter jämfört med förra generationen S60.

Delat baksäte

Baksätet är tvådelat 40/60 och bakluckans öppning har gjorts dryga tio centimeter bredare än i föregångaren.

Ett flertal nya motorer hittar vi i S60. Det handlar om allt från en riktigt snål Drive-variant som endast drar 0,43 l/mil till en vässad T6-version med 304 hästar. Vi har samlat all motorinformation i en separat ruta nedan. Där kan du grotta ner dig i fakta.

Volvos mål är att sälja 90 000 bilar per år. Nya S60 byggs vid Volvo Personvagnars fabrik i belgiska Gent och de första bilarna levereras till kund i början av sommaren 2010.

Fotgängarskyddet - så funkar det

Pedestian Detection med full automatisk bromskraft är en världsnyhet från Volvo. Den kan både upptäcka fotgängare som kliver ut framför bilen, varna föraren – och automatiskt aktivera fullbroms om föraren inte reagerar i tid.

I en akut situation får föraren först en ljudlig varning kombinerad med ett blinkande ljus på vindrutans ”head-up” display. På samma gång förladdas bilens bromsar. Om föraren inte reagerar på varningen och en påkörning är nära förestående, aktiveras full bromskraft automatiskt.

Pedestrian Detection med full autobroms kan undvika en kollision med en fotgängare i hastigheter upp till 35 km/h om föraren inte själv reagerar i tid. I högre farter handlar det om att få ner bilens hastighet så mycket som möjligt innan påkörningen.

Statistiken visar att den påkörande bilens hastighet har stor betydelse för olycksutgången. Lägre påkörningshastighet innebär att risken för allvarliga skador minskar avsevärt. Om hastigheten t ex minskar från 50 km/h till 25 km/h, väntas Pedestrian Detection med full autobroms minska risken att fotgängaren omkommer med 20 procent och i vissa fall upp till 85 procent.

Följ ämnen i artikeln