Nya hemliga Volvon

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-24

Första bilderna på C30 - bara i Aftonbladet

Liten och sportig.

Byggd för singlar och par utan barn.

Så här har ni aldrig sett en Volvo förut.

Premiär om ett år - men Aftonbladet kan visa de allra första bilderna på nya C30 redan nu.

MINSTINGEN PÅ VÄG Volvo C30 testkörs just nu i England. Basen i modellserien är S40 och V50 men C30 riktar sig till en yngre publik med sina mindre utrymmen och mer strömlinjeformade former. Sedan handlar det om att sälja för konkurrensen i klassen är stenhård.

Volvo testkör just nu kamouflerade prototyper av sportkupén C30 i England, och en påpasslig engelsman hann med ett par knäpp innan de hemliga bilarna försvann i fjärran.

Basen i den lilla modellserien är S40 och V50, men C30 ska föryngra Volvo, och ge dem köparna vid sidan om kärnfamiljen.

Två vuxna i bak

Bilen, som har drag av den säkerhetsbetonade konceptbilen SCC, är en kupé med två dörrar och en halvkombibaklucka. Baksätet rymmer två vuxna, men inte för några längre resor.

Jämfört med S40 och V50 är axelavståndet krympt tio centimeter och hela bilen är omkring 20 cm kortare än S40. Tekniken kommer från S40, och vissa interiördetaljer som instrumentbrädan och den "flytande" mittkonsolen.

Släkt med S40

Men utvändigt är allt nytt, varenda karossplåt är unik. Dragen har tydligt släktskap med S40 men C30 är mer slimmad, mer strömlinjeformad.

Motorerna blir desamma som i S40, alltså allt från små snåla dieslar (förbrukning under en halvliter milen) till T5-motorn på 220 hk. Krocksäkerheten ska vara lika hög som i alla andra modeller från Volvo.

Problemet med småbilar är att göra dem lönsamma. Fiat, Peugeot, Citroën med flera spottar fram småbilar till lågpris och tjänar pengar på stora kvantiteter.

Men att bygga lyxbetonade småbilar och få tillräckligt betalt är ett bekymmer för fler än Volvo. Audi har misslyckats med sin A2, Mercedes förlorar pengar på lilla Smart. Kanske är tajmingen bättre just nu när bensinpriset är högre än någonsin och till och med amerikanerna börjar se sig om efter mindre bilar.

C30 presenteras vid bilsalongen i Paris om precis ett år. Priserna lär börja över 200 000 kronor, alltså mer än Volvo tar för den större S40-modellen.

Nya modeller på gång

Volvo har flera nya modeller på gång. En helt ny generation stora Volvobilar lanseras med början nästa år, S80 presenteras på bilsalongen i New York i april och sedan kommer V70 i början av 2007. Därefter förnyas de andra stora bilarna.

Om C30 blir en bra affär för Volvo kan det dessutom bli dags för en ännu mindre Volvo runt år 2010.

Konceptbilen 3CC som Volvo presenterade i Kina förra året visar att göteborgarna menar allvar när de pratar om bränsleförbrukning och miljö.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln