Kör i halkan – på sommardäck

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-27

Ett 15-tal passagerare blev instängda när bussen körde i diket i halkan.

Det är en av flera bussolyckor under julhelgen.

Nu kräver Aftonbladets läsare och flera experter lag på vinterdäck för tunga fordon.

En buss körde av vägen utanför Västerljung i Södermanland vid halv sjutiden i går kväll. Ett 15-tal passagerare blev instängda i en timme innan de kunde komma loss.

”Svåra att kontrollera”

– Det har hänt en hel del sådana olyckor den senaste tiden. Det är mycket snö på vägarna och bussarna blir svåra att kontrollera, säger Fredrik Lindfors, länsvakthavade befäl på polisen i Södermanland.

I Sverige är det lag på vinterdäck för bilar – men inte för tunga fordon. Nu kräver Aftonbladets läsare en ändring.

Drygt 23 000 har svarat på Aftonbladets nätfråga, och 93 procent av dem vill ha en lag.

Och de får medhåll från Bo ”Bosse bildoktorn” Andersson.

– Oj oj, det händer massor av onödiga olyckor varje år. En lag skulle vara en självklarhet, säger han.

– Det pratas om kostnader, men jag ser ingen logik i det hela. Herregud, det är mycket kostnader i trafiksäkerhetsarbetet.

Från den 1 december är det lag på att tunga fordon ska ha fem millimeters mönsterdjup på däcken.

Blir stenhårda vid kyla

Men de kan fortfarande köra på sommardäck, som har en annan gummiblandning än vinterdäck. Gummiblandningen gör att sommardäcken blir stenhårda vid kyla.

Den svenska räddningstjänsten har dispens och får köra med vinterdäck på sina tunga fordon året om.

– Vi kör med dubb, det är jätteviktigt för att vi ska vara säkra när det är halt ute. Under mina 30 år har det hänt någon gång att vi kört fast med brandbilen. Det skulle hända mycket oftare om man inte hade dubbarna, säger Åke Landfors, insatsledare räddningstjänsten i Örnsköldsvik.

Följ ämnen i artikeln