Han ska leda Volvo i USA

Uppdaterad 2011-12-01 | Publicerad 2011-11-29

Volvo Personvagnar utser John Maloney till att leda verksamheten i USA – biltillverkarens största marknad, med fler än 60 000 bilar sålda hittills under 2011.

– Volvo har en ljus framtid i USA och jag är stolt över att få leda varumärket i dessa spännande tider, säger John Maloney.

John Maloney, 50, har utsetts till ny vd för Volvo Personvagnars verksamhet i USA. Han tar med sig närmare 30 år av erfarenhet från bilbranschen och kommer närmast från befattningen som ansvarig för marknadföring och produktplanering på Volvo Cars of North America.

– Den amerikanska marknaden är mycket viktig för att vi ska uppnå våra högt ställda tillväxtmål. Därför är jag mycket glad över att John har accepterat att leda vår verksamhet i USA, säger Stefan Jacoby, vd på Volvo Personvagnar.

Kom från Ford år 2000

John Maloney kom till Volvo Cars of North America år 2000 från Ford Motor Company. Han utsågs till chef för marknadskommunikation år 2002 och 2008 lades produktplanering till hans ansvarsområden.

Sedan maj i år har John Maloney varit tillförordnad vd för Volvo Cars of North America. Han ersätter Doug Speck som utsetts till global chef för marknadsföring, försäljning och kundrelationer på Volvo Personvagnar i Göteborg.

– Volvo har en ljus framtid i USA och jag är stolt över att få leda varumärket i dessa spännande tider. Min prioritet är att bygga vidare på de framgångar vi haft under 2011 och fortsätta att fokusera på en uthållig tillväxt driven av våra viktigaste produkter - S60, XC60 och XC90, säger John Maloney.

Den största marknaden för Volvo

USA är Volvo Personvagnars största marknad med fler än 60 000 bilar sålda hittills under 2011, fördelade på 315 återförsäljare över hela landet. Försäljningen under 2011 ligger på plus 27 procent jämfört med 2010, främst som en konsekvens av framgångarna för modellerna S60, XC60 och XC90.

Testa här – bygg din egen drömbil.

Volvo