IS-tiden är här

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-19

Kul, skön, hel. Inget fel på den kopian...

Alla som avskyr verkstadsbesök och älskar att köra bil tittar hit nu.

Lexus har precis ersatt IS200. Därför är det köpläge på en begagnad.

Asiater kopierar utan att skämmas. Lexus IS200 är en kopia.

Motorn är en rak tvåliters sexcylindrig maskin med 155 hästar. Drivningen sker på bakhjulen.

Och körglädje är prioriterat framför utrymmen.

Alltså en BMW 3-seriekopia.

Nyligen uppdaterade Lexus sin kopieringsmaskin och ut kom en ännu starkare konkurrent till tyskarna. Gamla IS200-ägare riktar nu sina blickar mot nya IS250.

Därför är det dags att titta på en begagnad bil.

Största behållningen för Lexusägare är driftsäkerheten. Det är närmast ett adelsmärke för den japanska biltillverkaren. Med Toyota i ryggen är det svårt att misslyckas.

IS-modellen kom 1999.

Under de sju år som bilarna rullat har mycket få fel uppdagats.

Istället handlar det om närmast bagatellartade problem.

Smidig service

Exempelvis har vissa bilar drabbats av trilskande cd-växlare. Lexus tog på sig felet och bytte ut växlarna på garantin. Dessutom förlängde man garantin till fem år.

För de allra flesta IS-ägare innebär ett verkstadsbesök bara normal service. Byte av slitdelar som bromsar och dylikt är dessutom inte särskilt dyrt.

En knapp tusenlapp för byte av främre bromsbackarna som exempel.

På de äldsta bilarna idag, som rullat över 15 000 mil ska kamremmen vara bytt. Det kostar 4 700 kronor, inte heller ett onormalt pris. Likaså är servicekostnaderna i Golf-klass. Drygt 1 600 kronor för lilla servicen och

3 500 pix för stora. Intervallet är 1 500 mil.

Akta lacken!

Interiören håller generellt hög kvalité, men några bilar har drabbats av knarrande förarstol. En petitess som dock kan vara störande i längden.

Tunn lack som är känslig för stenskott är ett annat problem som förekommer.

Felen är alltså ovanligt få. Och inte av allvarlig karaktär.

Bilen är, med sin bakhjulsdrift, mycket trevlig att köra. Anti-sladdsystemet får dock jobba ordentligt på vintern.

Motorn är inget under av kraft och bränsleförbrukningen är lite i överkant.

En liter milen är normal förbrukning för IS200. Särskilt märkbart nu när bensinpriserna rakar i höjden.

Fram sitter man bra, med sportpaket får man mer skålade stolar – och differentialbroms. En sådan minskar risken att man blir stillastående med ett spinnande bakhjul. Baksäte och bagageutrymme hör inte till bilens starkaste sidor. Det är trångt helt sonika.

Lexus IS200 är sammantaget ett mycket vettigt begagnatval i mellanklassens sportliga.

Vanliga fel i Lexus IS:

Krånglande cd-spelare. 1999 och 2000 hade bilarnas cd-växlare ingen inbyggd spärr för brukaren att stoppa i skivor för tidigt. Garantin har förlängts till fem år på detta och alla böra vara utbytta nu.

Trasiga lampor. Det enda som förekommer mer än extremt sällan hos bilprovningen är ägare som slarvar med lampbyten.

Bromsar. Bilprovningens statistik skvallrar om en procent underkända bilar på punkten färdbroms, hjulbroms.

FAKTA. Lexus IS

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln