Continental GT ger Phaeton upprättelse

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-08-10

Engelsk klass och tysk teknik i bästa förening

Volkswagen Phaeton är en av världens mest missförstådda bilar. Den är en av de absolut bästa som någonsin konstruerats, men bilen hämmas av sitt stora och uppkäftiga VW-emblem i nosen.

Bentley Continental GT är byggd med samma teknik. Det är samma fyrhjulsdrivna plattform och samma 12-cylindriga motor. Och den håller på att bli världens succé i den yppersta lyxbilsklassen.

Ja, så kan det bli när känslorna styr. Bentley är ett inarbetat varumärke i prisklassen runt två miljoner medan VW är lika inarbetat runt 100.000.

Och när en Phaeton för en miljon känns som en extremt dyr Folka är Continental ett lika säkert Bentley-fynd för bara 1,6 miljoner kronor.

Chassi och kaross tillverkas faktiskt i Tyskland men motorn sätts i hop i Crewe. Att motorn byggs i Bentley-fabriken sägs vara för att den skiljer sig så mycket från den tyska varianten att den inte kan byggas på samma ställe. Det är de dubbla turboaggregaten som skiljer motorerna åt och som ger Continental GT sin speciella prägel.

Allt är fel – utom bilen

Bilen väger 2,4 ton, men det märks inte. Tvärtom känns den liten och nätt när jag kör ut från fabriken och vare sig mått eller vikt är besvärande när jag lämnar motorvägen för att fortsätta in i Wales på små, krokiga landsvägar med stengärdsgårdar allt för nära vägkanten.

Ratten är på fel sida, mötande bilar på fel sida, och vägarna ruggigt smala med skymda kurvor och krön. Ändå känns bjässen Continental GT som en liten GTi.

Komfort och sportigt

Hjulen är 19-tummare och bromsskivorna de allra största i en serieproduderad bil.

Hjuldimensionen gör det något stötigt i låg fart trots det aktiva chassit, men extremt stabilt när det går fort. De utmärkta stolarna gör sitt för att kombinera komfort med sportighet.

Engelsk klass och tysk teknik i bästa förening.

När beg-priset är rätt slår jag till!

Bentley Continental GT

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln