Volvo är tillbaka

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-11

Volvo har fått revansch.

Förra året petade Audi A6 ner den då rätt föråldrade V70.

Nu är nya V70 här och den plockar lätt hem förstaplatsen.

En seger med åtta procentenheter är stor i Favoritbil.

Att nya V70 och XC70 skulle ta hem vinsten i årets Favoritbil var kanske inte så överraskande. Särskilt inte efter crossversionens testseger över Audis skogsmulle Allroad i Bil nr 14.

Senare i år ska vi testa hur väl vanliga landsvägsklädda V70 står sig i konkurrensen. Att det är en betydligt bättre bil på många punkter jämfört med föregångaren vet vi redan sedan första testet.

Ny säljsuccé

De nya formerna har fått kritik och en del har befarat att nya V70 inte skulle bli den säljsuccé som föregångaren blev. Men det lär inte gälla Sverige. Och nu är dessutom de sista tvivlen undanröjda efter segern i Favoritbil 2007.

Kikar vi enkom på XC70 som vi testat fullt ut kan vi se att det inte är en billig bil (365 900 kr) men jämfört med konkurrenterna är den prisvärd.

Andrahandsvärdet är solitt som sten och borgar för en hygglig totalekonomi. Synd bara att Volvo inte lärt sig bygga riktigt snåla motorer ännu. Den stora dieseln D5 får ändå anses gå hyggligt snålt i förhållande till fordonsvikten och de 185 hästarna som Volvo tar ut ur den femcylindriga motorn.

Högsta komfortbetyget

Nya bilen har bättre styrning och är totalt bättre på vägen även om den fortfarande är lite gungig, särskilt i högre hastigheter. Men ju sämre vägen är desto bättre trivs både XC70 och föraren.

Ett komfortbetyg på fem plus är svårt att uppnå men det har XC70 lyckats med. Bilen är inte supertyst, det kommer in en hel del vindbrus i motorvägsfart, men den supersköna fjädringen uppväger allt. Små eller stora gupp, kanter och elakheter. Inget är en match för den långslagiga fjädringen och man sitter och myser över hur mjukt man färdas. En perfekt bil för våra allt sämre underhållna svenska vägar alltså.

Kanske har Vägverket bidragit med utvecklingspengar till Volvos komfortavdelning så att vi svenskar inte ska märka att man inte har råd att rusta upp vägarna?

Bäddat för familjeäventyr

Både XC70 och V70 har tredelat baksäte som kan fällas i förhållandet 40-20-40 vilket är mycket praktiskt. Särskilt om man vill frakta längre föremål men ändå kunna åka fyra personer.

Säkerheten lockar också starkt till ett köp – och till en röst i Favoritbil.

Totalt har Volvo byggt en vinnare både för familjen och för grusvägen.

Bara att ge sig ut på familjeäventyr med andra ord.

Följ ämnen i artikeln