Tyskar drömmer om svenska älgar

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-21

Jag drömmer om ett extra körfält

SVT visade en dansk dokumentär om Autobahn härom kvällen. Jag gnuggade mina händer och hoppades på en högtidsstund. Men nej, filmen var så usel att den kunde varit gjord

av elever på mediegymnasiet. Efter en halvtimme hade jag inte lärt mig något nytt om motorvägen som just fyllt 75 år.

Säga vad man vill, men tyskar gör sällan något halvdant. Oavsett om det kommer till motorvägar eller till att göra bilar.

Och ofta är de intimt sammanvuxna, Autobahn och bilarna. Autobahn har haft stor betydelse för hur tyskarna utvecklat sina bilar. Det sägs bland annat att låsningsfria bromsar (ABS) är resultatet av att Autobahn på de sträckor där det var vanligt med köer såg ut som landningsbanan på Arlanda, det vill säga fullt av svarta spår till följd av alla åsta bromsar.

Biljournalister brukar använda uttrycket autobahnlok för bilar som är jättebra på att gå fort och stabilt på rak motorväg.

Företrädelsevis tysktillverkade bilar då.

Porschetrimmaren Ruf sägs testa varje bil på Autobahn. Och alla tyska märken håller sig med en egen hustrimmare (som AMG för Mercedes) eller erbjuder egna prestandabilar (som BMW:s M-versioner, Audis S-versioner eller Volkswagens R-versioner.)

Inget annat land spottar ur sig vardagsracerbilar som Tyskland. Bilar som både ska kunna ta barnen till dagis och spöa Porsche på Autobahn. Ett behov vi inte ser i någon annan bilnation.

I Sverige har vi inga trimmare för Volvo och Saab, i stället har vi ... Folksam. När Volvo ska trimmas vart vänder de sig då?

Jo, så klart till tyska Heico.

Men gräset är alltid grönare på andra sidan. När vi längtar efter fri fart drömmer tyskarna om älgar.

Jag kan tänka mig att byta skogens konung mot ett extra körfält.

Följ ämnen i artikeln