”Nya BMW 5-serien förvånansvärt trång”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-29

Första provkörningen

BMW:s 5-seriens nya bilar är på ingång och Aftonbladets Martin ström är just nu och provkör dem.

Var är du just nu?

– I Portugal och just nu sitter jag bakom ratten i en ny BMW 530 diesel. Mycket trevlig bil.

Hur känns nya 5-serien då?

– Ja...inte riktigt som "världens bästa bil" som man kanske upplevde dem som tidigare. Det är tydligt att BMW nu satsat mer på komfort och lyx än sportighet och körglädje. Nya 5-serien känns som en mindre upplaga av stora 7-serien.

Hur skiljer den sig från gamla 5-serien då?

– Det är en helt ny bil. Som jag nyss sa ligger fokus på lyx – bekväm att köra. Men kunde vara mer känsla, mer kontakt med vägen. Dessutom upplever jag att bilen är ganska trång i kupén fast man förlängt axelavståndet med 8 centimeter. Framförallt fotutrymmet i baksätet känns snålt. Audi A6 och Mercedes E-klass bjuder faktiskt på mer plats för fötterna.

Jaha, vart tog de centimetrarna vägen?

– Bilen har lång motorhuv vilket gör att kupén börjar långt från fronten. BMW har bekräftat att de satsat mycket på designen och då har utrymmet fått ge vika.

Diesel i dag - och vad körde du i går?

– Yes, diesel i dag. Ska sägas att jag körde toppmodellen 535 i går. Bensinare med rak sexa. 306 hästar och dubbelturbo. Otroligt snabb, nästan överstark. 0-100 går på 6 sekunder och den toppar i 250. Och så dieseln i dag – 530d med 245 hästar. Tro inte att den ligger långt efter 535:an. Det finns faktiskt mer kraft i bilen än man anar.

När kommer den nya 5-serien till Sverige då?

– Sedanmodellerna finns i handeln från och med 20 mars. Den populära tjänstebilen 520d kommer dock senare. Och i höst kommer de populära kombibilarna som 7 av 10 väljer.

Och hur blir det med priset?

– BMW säger att det blir en liten prisökning, men under 5 procent jämfört med förrra årets nivå. Det betyder cirka 335 000 kr för instegsmodellen 520i.

Följ ämnen i artikeln