Här ska tysta elbilar få det perfekta ljudet

Publicerad 2011-10-17

Volvo Personvagnars teknikexperter ställs nu inför nya utmaningar när den "tysta" eldriften förändrar bilens ljudbild både inne i fordonet och i den omgivande gatumiljön.
Till sin hjälp i jakten på det perfekta billjudet har de ett av branschens modernaste ljudlaboratorium.

Nu utvecklar Volvo Personvagnars experter det perfekta elbilsljudet i ett av industrins mest moderna ljudlabb

– Målet att hitta just den ljudbild som skapar en enhetlig, behaglig upplevelse, säger Peter Mertens, Senior Vice President, Research & Development vid Volvo Personvagnar.

I många provkörningsrapporter beskrivs elbilen som helt tyst. Ur ljudexperternas perspektiv är dock elbilens tystnad en sanning med modifikation.
– Ljudet från förbränningsmotorn är instinktivt kopplad till bilkörning. Det ligger som döljande en matta över alla andra ljud. När den mattan lyfts bort blir du plötsligt medveten om en rad andra ljudkällor, säger Martin Spång vid Volvo Personvagnars ljudlabb.

Anmäl dig här så får du fortlöpande information

Förändrad ljudmiljö

I en laddhybrid, som kombinerar traditionell dieseldrift på framaxeln med en elmotor på bakaxeln, kliver t ex skvalpet i bränsletanken fram i ljudmiljön när bilen körs enbart på el. Detta gäller även ljud från väg, vind, pumpar, fläktar och reläer.
När dieselmotorn är igång låter bilen däremot på ett mer traditionellt sätt.
För att hitta den rätta ljudbilden från Volvo V60 Plug-in Hybrid skapar Volvo Personvagnars experter ett målljud i sina datorer.

Utmaningen är att justera alla ljudkällor så att bilen får en enhetlig ljudbild oavsett vilket körmode föraren valt.

Ett av bilindustrins modernaste ljudlabb

Volvo Personvagnars nya ljudlabb för bilar, invigt 2009, är ett av fordonsindustrins modernaste. Här inne i den 2 500 kubikmeter stora betongkammaren är tystanden är så offensiv att den nästan hörs.
På väggar och i taket finns ljudabsorberande kilar för dämpning av reflekterande ljud. Labbet är helt isolerat från den övriga byggnaden för att hindra att bakgrundsljud tränger in. 

– När vi invigde labbet så mätte vi upp en ljudnivå på 17 decibel, det innebär ett så lågt bakgrundsljud att man kan höra en mage kurra från andra ändan av lokalen, säger Martin Spång.
Som jämförelse kan man säga att ett vanligt samtal ligger på 60-70 dB.

Simulering av olika vägunderlag

Golvet är hårt och jämnt för att efterlikna och reflektera ljud på samma sätt som asfalterad väg. Testbilarna kan köras på rullar med olika yta för att simulera olika typer av vägbanor.
– Bilens ljudnivå är intimt förknippad med kvalitets- och komfortkänslan. Att ha tillgång till ett toppmodernt ljudlabb är speciellt värdefullt nu när vi tittar närmare på hur eldriften påverkar den här viktiga ljudupplevelsen, säger Peter Mertens.

Volvo