Rasar mot parkeringsapparna: ”Orimligt!”

Publicerad 2021-05-04

”Kommunerna och parkeringsbolagen borde samsas om ett gemensamt system”, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare hos organisationen Sveriges Konsumenter.

Digitalt för hela slanten!

Numera betalas parkeringsavgiften ofta via appar.

Men de är många, tar olika mycket betalt och kan begära extra avgifter, vilket ibland ställer till det för konsumenten.

Borta är de rasslande mynten – i dag betalas parkeringen med bankkort eller via appar. Det senare alternativet blir allt vanligare, samtidigt som de gamla automaterna fasas ut.

En fördel med den nya tekniken är att parkeringstiden kan förlängas efter hand utan att man måste springa iväg till en automat och att parkeringen kan avslutas om man vill åka tidigare. Men apparna är förvirrande många. Enligt en undersökning utförd av Sveriges Radio för drygt ett år sedan fanns det minst 17 stycken, och antalet har inte minskat sedan dess.

Maria Wiezell, konsumentvägledare hos organisationen Sveriges Konsumenter.

 – Det är fullständigt orimligt att man ska behöva ladda ned flera olika appar. De fungerar på olika sätt och är mer eller mindre användarvänliga, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare hos organisationen Sveriges Konsumenter och fortsätter:  Kommunerna och parkeringsbolagen borde samsas om ett gemensamt system.

Även Lena Karlsson skulle gärna se att apparna organiserades mer enhetligt. Hon är vd för Svepark, en sammanslutning av parkeringsföretag. Men hon tycker att tekniken i grunden underlättat parkeringen.

– Man slipper köa vid automater och trassla med biljetter. Man måste inte rusa ut från möten eller köpcentrum för att förlänga sin parkeringstid, utan gör det från telefonen, säger hon.

I parkeringsbranschen ser man utvecklingen som ett första steg i ett uppkopplat samhälle, där apparna framöver ska kunna hantera en rad andra tjänster som ska göra livet lättare. Det kan till exempel handla om elbilsladdning och samåkning. Om apparna kopplas upp mot parkeringsytor lär det uppstå tidsvinster och minskade körsträckor. Konsumenten skulle kunna få information om lediga parkeringar kombinerat med navigeringshjälp i realtid.

Lena Karlsson, vd för Svepark.

Antalet ärenden rörande parkeringsappar hos Kronofogden har skjutit i höjden, och till Sveriges Konsumenter vänder sig många bilister för att klaga. De är ofta kritiska till att de är knepiga att använda och att det kan uppstå extra avgifter. Därtill kan det skilja flera kronor dyrare per timme för samma parkeringsplats beroende på vilken app som används.

 – Informationen bör vara enklare och tydligare. Som det är nu kan det vara svårt att snabbt sätta sig in i villkoren och krångligt att få reda på de avgifter som kan tillkomma, som till exempel kostnader för fakturor, administration och för att man nyttjar själva appen, säger Maria Wiezell.

Ibland kan flera olika appar användas för samma parkeringsplats

Den nya tekniken försvårar också parkeringen för vissa åldersgrupper.

 – Långt ifrån alla äldre människor är digitalt uppkopplade, vet hur man laddar ned en app eller kan läsa texter på en liten skärm när det är bråttom. Apparna är inte gjorda för folk som befinner sig i en stressig parkeringssituation, säger Maria Wiezell.

Lena Karlsson framhåller att det oftast finns alternativ:

 – De flesta som kör bil ofta tycker att apparna är bra. Och de som inte vill använda dem kan på de flesta parkeringsplatser i Sverige fortfarande betala i kortautomater, säger hon.