Spara tusenlappar – välj rätt verkstad

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-19

Bil har kartlagt sevicekostanader för 15 vanliga bilmodeller

Att serva bilen gräver stora hål i plånboken. Allra dyrast är märkesverkstäder i storstäderna.

Men genom att välja rätt verkstad och bilmodell finns pengar att tjäna.

Bil har jämfört servicekostnader och reservdelspriser för Sveriges 15 mest sålda bilmodeller. Här intill är resultatet.

Bilföretagen kan inte längre ställa krav på att servicen görs hos en auktoriserad märkesverkstad för att bilens garanti ska gälla.

– Det enda krav de kan ställa är att service och reparationer utförs på ett fackmässigt sätt och enligt tillverkarens anvisningar. En allmän verkstad har också rätt att få tillgång till all serviceinformation om en bilmodell för att kunna göra servicen rätt, säger Terje Eklund, tekniker på Motormännen.

Det här gäller alla bilar. Både gamla och nya.

Trots det här rekommenderar Terje Eklund att man gör servicen på en auktoriserad märkesverkstad under bilens garantitid.

– Det görs ibland en del uppgraderingar på bilarna när man gör service hos en märkesverkstad utan att kun

den vet det, och om det uppkommer fel när fabriksgarantin precis upphört är chansen större att bilföretaget går med på en så kallad goodwill-reparation om man servat bilen på deras verkstäder, säger Terje Eklund.

Börjar bilen däremot vara några år gammal så tycker han inte att det finns någon anledning att välja en auktoriserad verkstad. Om inte de råkar vara billigast. Skillnaderna i servicepriser kan variera mycket mellan olika verkstäder. Det är därför smart att ringa runt och kolla priser.

– I storstäderna är verkstadspriser

na alltid högre så om man har ett sommarställe på en mindre ort kan det vara smart att boka in service på bilen när man är där.

Eftersom serviceintervallen mellan olika bilmärken och modeller skiljer sig åt är det svårt att jämföra servicekostnader. Om det är längre intervall blir oftast kostnaderna per service högre. Viss service blir också dyrare än annan, till exempel byte av kamrem.

Göran Andersson på Konsumentverket berättar att de länge har försökt att få ett grepp om servicekostnader, både ensamma och tillsammans med Bilprovningen, men att det varit svårt att få in prisuppgifter från verkstäderna.

– Men jag kan i alla fall säga att det är stora prisskillnader för samma jobb beroende på var man lämnar in bilen. Om det är på landet eller i storstaden eller om det är på en auktoriserad eller en allmän verkstad.

Och han poängterar att det är mycket pengar som omsätts när det gäller service.

– Säg att en service i snitt kostar 8?000 kronor per år och att det finns fyra miljoner bilar i Sverige. Då handlar det om 30–40 miljarder kronor per år, säger Göran Andersson.

Carola Ålstig

Följ ämnen i artikeln