Glödlampor, batteriet, torkarbladen, däcken

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-30

- så förbereder du bilen inför en lång resa

En normalstor personbil består av ca 5 000 delar som är sammansatta till lägsta möjliga kostnad. Trots detta begär vi att den år efter år ska klara kraftiga vibrationer, ständigt växlande temperaturer och en mycket aggressiv saltdimma.

Före en långfärd bör du därför kolla följande saker på bilen:

Glödlampor. Byt samtliga strålkastarlampor om en hel- eller halvljuslampa har slocknat. Tänk på samma sätt när det gäller parkeringsljus, bromsljus och backlampor. Om lamporna går sönder ofta ska du kolla generatorn. Laddar den för mycket? Lamporna kan också paja om de vibrerar i sina fästen eller om det läcker in vatten på dem.

Batteriet. Skölj batteriet med vanligt varmvatten, borsta bort smuts och oxid runt polerna. Torka av, ett smutsigt batteri laddar ur sig självt eftersom smutsen leder ström. Smörj anslutningarna med vanligt klövervaselin (det är också bra mot nariga läppar). Kolla syranivån och att anslutningarna är åtdragna. Om syranivån är för låg måste du fylla på med destillerat vatten. Om du oftast kör korta sträckor bör en verkstad kontrollera batteriets laddning. Vid en köldknäpp kan ett halvladdat batteri upplevas som helt dött.

Torkarbladen. Byt så fort de börjar bli dåliga. Gör avskrapningsspår i vindrutan. Oavsett om spåren är frästa i vindrutan eller påklistrade, så hjälper de till att hålla torkargummina rena.

Vinterdäcken. Minsta mönsterdjupet är 3 mm, men för att köra säkert ska du ha betydligt mer. Däcken ska helst inte vara äldre än 5 år, gummit hårdnar med tiden och ger sämre grepp. Montera hjulen så att däcken varje år roterar åt samma håll, annars tappar de dubbarna. Kontrollera lufttrycket när du tankar.

Kylaren. Kontrollera frysskyddet, vatten och glykol ska klara minst 30 minusgrader. Då har du även ett bra korrosionsskydd. Om du behöver fylla på systemet är det lika bra att tappa ur och fylla på nytt samt kolla att det inte läcker. Nya blandningen ska vara 50 procent glykol och 50 procent vatten. Många moderna bilar är knepiga att byta glykol på eftersom de kräver en noggrann urluftning med specialutrustning.

Dörrar och luckor. Låsen kan vara ett stort problem, köp låsolja hos närmaste låssmed. De vet vilken sort som är bäst. Använd inte 5-56, WD40 eller liknande rostlösningsoljor i låsen, de tvättar mer än smörjer. Spruta in oljan i låsen till dörrar och bagagelucka. Om du låser bilen med fjärrkontroll eller öppnar bagageluckan med reglage inuti bilen måste du låsa och låsa upp med nyckel då och då, annars kärvar låsen ihop. Dörrars och luckors gummilister smörjs med silikonstift, så de inte fryser fast när vädret växlar mellan kallt och varmt.

Motor och växellåda. I många moderna bilar finns det syntetolja. När det är kallt gör syntetolja att motorn startar lättare samtidigt som risken för haveri och onödigt slitage minskar. Jag har sett motorer på tomgång paja vid kallstart när oljan inte hinner upp till kamaxeln i tid.

Dubbla fjärrkontroller. Moderna bilar är svåra att stjäla med "tjuvkoppling". Motorernas datorer fungerar inte utan rätt nyckel och fjärrkontroll. Därför är det lätt att bli stående med en död bil om fjärrkontrollen pajar. Jag åker aldrig mer än tio mil utan dubbla fjärrkontroller.

Följ ämnen i artikeln