Nya Astra lockar med tuff design

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-11

...men var det nödvändigt att göra baksätet så himla trångt?

Opel kör hårt på det nya designspåret. Först med Insignia och nu med nya Astra som har en starkt lutande fönsterlinje inramad med en kromlist för att ge den rätta kupékänslan.

Kupélook är på modet. Idag ska alla bilar se ut som tvådörrars sportkupéer oavsett om det är en fyradörrars sedan eller en kombikupé.

Visst ger det en snygg profil och även snett bakifrån är nya Astra riktigt lyckad. Fronten tycker jag är för mesig och jag är rädd att bilen försvinner i mängden när nyhetens behag lagt sig.

Opel gillar sitt trånga baksäte

Designtrenden har dock nackdelen att baksätet får en väldigt instängd känsla med den höga dörrsidan och sluttande fönsterlinjen. Vuxna får ett trångt insteg och slår i huvudet och barn har svårt att se ut.

Lustigt nog tycker Opel det är bra.

Jag får tillfälle att prata med René Kreis, Opels pr-chef för produkterna i Europa, och han tycker att det är väldigt trevligt att färdas i baksätet eftersom det är så omslutande och att man lagt ner så mycket energi på att få ner bullernivån från bakaxeln.

Bullernivån är som vanligt svårbedömd innan bilen fått möta vår grova asfalt, men här nere rullar den definitivt tyst och visst är det ovanligt tyst bakifrån. Och då fick vi faktiskt lite körtid på rätt usel asfalt.

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln