Bugatti Veyron – dyrare än privatjet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-18

Nya däck till superbilen kostar över 200 000 kr

Bugatti Veyron är dyr att köpa – och sedan blir det knappast billigare...

Att bilägande kostar pengar vet alla.

Men hur dyrt kan det egentligen bli?

Dyrare än ett privat jetplan, faktiskt.

Billigare sätt att ta sig fram. Men knappast roligare.

En av världens snabaste och dyraste bilar är Bugatti Veyron. Den har klockats över 400 km/tim och kostar en bit över 11 miljoner kronor att köpa.

Men den är rysligt dyr att äga också. 2,41 l/mil uppger Bugatti att den drar i blandad körning i vanlig trafik. Tänk tre-fyra gånger den siffran på bana. Rätt många spänn vid pumpen, om man säger.

Amerikanska biltidningen Autocar berättar om en Veyronägare som, för att spara en slant, transporterar sin bil på ett släp till banan, och tar sin privatjet själv. Då har vi satt det hela i perspektiv.

Byta däck: 200 000 kr

Men det är inte bara soppan som kostar. Enligt Bugatti ska du byta däck var 400:e mil. Det kostar en bra bit över 200 000 kronor, om du köper samma Michelin Pilot Sport 2-sulor som orginalet är utrustat med. Och när du kommer till 1600 mil på mätaren är det dags att byta fälgarna också vilket gör plånboken ytterligare 150 000 kronor lättare.

Dessutom ska förstås bilen servas varje år för 150 000 kronor till.

Med andra ord: ska du köpa en Bugatti får du skrapa ihop bra mycket mer pengar än bara köpeskillingen. Och här har vi inte ens tagit upp försäkringen...

Så nästa gång du funderar över en superbil – tänk jetplan istället.

Följ ämnen i artikeln