Uppåt för Saab och Volvo i USA

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-02

Saab åtta på listan över bilar som ökar mest

Bilhandeln i USA verkar tar fart. De senaste siffrorna tyder på ökad försäljning för flera märken.

För Saab ser det ljust ut. Enligt de senaste siffrorna har USA-försäljningen ökat med nästan 29 procent jämfört med samma period förra året.

De 658 sålda bilarna i januari gör att Saabs ökning placerar märket på åttonde plats. Volvo säljer fortfarande mer än Saab. Förra månaden såldes det 4 276 bilar. Ökningen är ändå bara 3,6 procent jämfört med januari 2010 vilket gör att märket hamnar på 28:e plats.

Listan toppas av Cadillac som ökade sin försäljning med 49 procent eller 12 580 bilar. Jaguar och Jeep ligger på andra och tredje plats med 48,2 respektive 46,9 procent. I antal bilar är det 935 för Jaguar och 23 079 för Jeep.

Mitsubishi har ökat med 37 procent, (5 714 bilar) och Buick med 31,9 procent (13 269 bilar) och hamnar därmed fyra och femma.

I botten på listan finns märkena Lexus, Lincoln och Mercury som minskade med 17,1 procent (12 860 bilar), 21 procent (5 558 bilar) respektive 95,5 procent (248 bilar).

Följ ämnen i artikeln