11 hetaste trenderna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-20

Robert Collin rapporterar från salongen i Genéve

Klassskillnad hos VW

Volkswagen ökar gapet mellan koncernens olika bilmärken. Seat som styrs av Audi och Skoda som leds av Volkswagen ska i fortsättningen verkligen uppfattas som billigare, inte bara ha en lägre prislapp.

När tyska Volkswagen köpte spanska Seat och tjeckiska Skoda genomgick de både nergångna bilindustrierna en nödvändlig modernisering. Spanjornerna som licenstillverkats Fiat och Skoda som byggde uråldriga bilar som knappt tillfredställde de låga kraven öster om järnridån genomgick på knappt ett decennium en sällan skådad uppryckning.

Förra generationens Skoda Octavia som baserades på den då nya Golf-teknikens och Fabia som var allra först med den nya Polo-arkitekturen var marknakdens kanske allra bästa köp. VW-kvalitet till lågpris.

Seat profilerades som aningen dyrare och fick inte samma genombrott, men det var samma höga kvalitetskänsla i Seat som i de tyskbyggda, och betydligt dyrare bilarna.

Men nu är de båda märkena relanserade och VW måste välja väg: Höja priserna eller sänka kvalitetskänslan.

Den rätt billiga känsla som nya Skoda Octavia och Seat Altea, båda premiärvisades i Genève, är prov på är en logisk utveckling.

Audi och VW är de fina märkena, Skoda och Seat det lågpris som också avaspeglas på prislappen.

Volvo-kvinnor kan

Tjejbil, mossigt 60-tal eller nytänkande? Volvos tjejer stack in huvudet i herrklubben och fick blandade reaktioner.

Journalisterna var entusiastiska och stod i kö för en intervju med kvinnorna i koncept-gruppen, men konkurrenterna var mindre positiva, en del rent magsura.

GM-chefen Bob Lutz var öppet kritisk inför flera journalister och hos BMW förstod man ingenting.

Visst är det symptomatiskt att tillverkare med uttalad målsättning att bygga bilar för machomän skyggar när Volvo befäster sin ställning som världens mest familjeinriktade bil.

Och visst är det uppkäftigt, och roligt, att minnet från Genève är en konceptbil med plats för handväskan, inte nån testosteronstinn tolvcylindrig Maserati, en supersportbil från Toyota med hybriddrift eller en breddad Peugeot 407 med mittmotor. Och det trots att både Toyota- och Peugeot-koncepten omgavs av lika många kvinnor som Volvon.

Största och minsta cabben

Cabbar och sportbilar hör till basutbudet på bilsalongerna. Varje tillverkare med självaktning har åtminstone något nytt i smågodisburken.

Maserati hade gatregistrerat sin banracer, Giugiaro hade byggt en supersportbil med Toyotas hybridteknik, Renault en liten folkroadster, Chevrolet kapat taket på nya Corvette och så stod den alldeles förtjusande lilla Minin där med taket nerfällt.

Men priset tog bjässen Rolls Royce EX100. Den vill jag ha när jag åker på utflykt i sommar.

Läs mer

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln