Ferrari och Facebook stäms – av fansen

Publicerad 2014-10-20

Far och son jättearga på Ferrari och Facebook efter att de blivit snuvade på sin sida

Ferrari och Facebook stäms av sina kanske största fans.

Varför? Företagen ska ha ”kapat” deras Ferrari-sida med miljontals följare.

– Ferrari ville ha den, så med Facebooks kunskap och stöd tog Ferrari den, står det i stämningen.

I veckan lämnade Oliver och Sammy Wasem, hemmahörande i Schweiz, in en stämning mot Ferrari och Facebook vid en domstol i Kalifornien, uppger Bloomberg.

Anledningen ska vara Facebook-sidorna ”Ferrari Fan Page” och ”Formula 1 Vision” som Oliver och Sammy Wasem startade 2008, redan innan Ferrari skaffat någon egen Facebook-sida.

Far och son Wasems sidor växte rekordsnabbt och har i dag hela 16 miljoner följare.

Utkastade

Detta gillade inte Ferrari som, enligt stämningen, 2009 kontaktade både Facebook och Wasem och krävde kontroll över Ferrari-sidan. Strax därpå hade Facebook gjort Ferrari till gemensam administratör för sidan som snart blev Ferraris officiella Facebook-sida, med Sammy och Oliver Wasem som administratörer.

Men 2012 blev far och son Wasem utkastade som administratörer och sedan dess har Ferrari själva kontrollen, enligt stämningen som lämnats in till domstol i Kalifornien i USA.

Sidan värd två miljarder dollar

Efter att ha tampats i schweizisk domstol där både Wasem stämt Ferrari och vice versa har nu far och son lämnat in en stämning i Kaliforniens delstatsdomstol. Enligt stämningen är varje följare värd mellan 174 och 1 000 dollar, motsvarande 1 249 och 7 179 kronor. Något som skulle göra sidorna med 16 miljoner följare betinga ett marknadsföringsvärde på minst två miljarder.

Hittills har varken Ferrari eller Facebook kommenterat stämningen.