"Massor av dödsfällor bland bättre begagnade"

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-21

Läs hela chatten med Aftonbladets bilreporter Robert Collin

   Robert Collin säger: Hej! Jag kommer just tillbaka från Folksams presentation av säkra och farliga bilar, det är ruggigt vilka stora skillnader det är. Vill ni veta mer? Prova, så kanske jag kan svara.

jovi säger: Hur säkra kommer bilarna att vara om tio år...???

   Robert Collin säger: Ännu säkrare än i dag. 1. en massa gamla farliga bilar kommer att vara skrotade. 2. Det kommer system som förbereder bilen på krocken, som stramar åt bältet, rätar upp stolsryggen, hjälper till att bromsa.

Dennis säger: Hej, du som har bra koll på bildäck, är med och gör tester osv. Vilket däck rekommenderar du i storlek 16"? För bra komfort och säkerhet?

   Robert Collin säger: Kolla vårt däcktest, det ligger på nätet. Men Continental var bra.

3g:henke säger: varför gör man inte alla bilar lika hårda eller mjuka så att man inte skadas om man krockar med en hård bil och man själv sitter i en mjuk bil?

   Robert Collin säger: Du pratar om det biltillverkarna kallar "kompatibilitet", och det är klart att alla bilar borde funka ihop i en krock, ha kofångarna på samma höjd är ju ett minimikrav, kan man tycka. Men det är långt dig, ingen standard i sikte, tyvärr.

citroen säger: På vilken plats återfinns Citroen C5?

   Robert Collin säger: Den är för ny och har inte kommit in på listan än. Min trotjänare Xantia, C5:s föregångare, är däremot riktigt bra (puh!). Fransmännen är duktiga och jobbar hårt för topppoäng i Euro Ncap, och där är C5 en av de allra bästa med 5 stjärnor.

   Robert Collin säger: Den är för ny och har inte kommit in på listan än. Min trotjänare Xantia, C5:s föregångare, är däremot riktigt bra (puh!). Fransmännen är duktiga och jobbar hårt för topppoäng i Euro Ncap, och där är C5 en av de allra bästa med 5 stjärnor.

formula säger: yooo collin vilken bil är världens säkraste bil??

   Robert Collin säger: Saab 9-3 och 9-5! Märkligt va, när alla tror att det är Volvo.

Ville säger: Hej! Jag undrar bara varför du låg på taket i Volvos reklamfilm som visades i SVT för ett par år sedan. När nya Volvo V70 var färdig kommer jag ihåg att du låg på taket och gjorde V-Tecken med båda händerna. Går det att kalla dig opartisk från Volvo? Mvh / Ville

   Robert Collin säger: Den bilden togs för Aftonbladet, det är möjligt att Volvo filmade när vi plåtade, men det är inget jag minns. Men varför inte, det var på en bilsalong med massor av fotografer.

Ville säger: Varför är du alltid emot sportchassi? Är inte det bra för säkerheten?

   Robert Collin säger: Nej! Det bra bra för att hjälpa grabbar med dåligt självförtroende, men för säkerheten är det andra grejer som räknas.

scrollan säger: tja collin, allt bra :) jo till saken, vilken bil är den osäkraste på marknaden?

   Robert Collin säger: Det finns inga riktigt farliga bilar, som säljs i dag. Men bland de bättre begagnade rullar det massor av dödsfällor, BMW 3-Serie åren 83 - 91 finns det massa fina ex kvar av, en typisk grabbbil, tyvärr. Familjebussen mitsubishi Cosmos är också farlig, och tänk med alla ungar i bilen... Farligast av dem som är med i undersökningfen är lilla Citroën AXfrån mitten av 1980-talet, det rullar tydligen en hel del fortfarande.

luftkudde säger: Hej, När det gäller säkerhet i krock så håller jag och min pappa på att bli ovänner när det gäler bilmodeller. Han säger att i en frontalkrock mot personbil så sitter man säkrare i hans Nissan Kingcab -00 utan Airbag på passagerarplats medan jag säger att jag hellre sitter passagerare i den mötande personbilen om de har full säkerhetsutrustning, ex. SAAB 9-3 eller 9-5. Vad tror du?

   Robert Collin säger: Svår fråga. Kingcabben , om den är 4WD och har hög markfrigång, mosar troligen personbilen eftersom kofångaren glider upp på motpartens huv. Men mot ett betongfundament klarar du dig bättre i Saaben.

Vad anser du om esp? Har jobbat som taxi och testförare. Jag anser att systemen fostrar en generation av dåliga förare. Körkortsutbildningen borde alltid ske i en systemlös bil. säger: i

   Robert Collin säger: Tja, då kan man ju argumentera mot allting: Bra däck, bra bromsar, bälten. Jag tror att esp (antisladdsystem) hjälper väldigt bra.

anonym säger: Hej! Jag har hört att man kan blanda i Etanol i bensinen utan problem. Stämmer det?

   Robert Collin säger: Tja, då kan man ju argumentera mot allting: Bra däck, bra bromsar, bälten. Jag tror att esp (antisladdsystem) hjälper väldigt bra.

   Robert Collin säger: Det är redan inblandad vid pumpen, med upp till tio procent. Sen börjar det bli vanskligt utan att fixa med motorns tändning etc.

Jonez säger: Citroen har sitt nya system som varnar förare som håller på att köra av vägen, och Volvo har ett system som varnar för bilar som ligger i döda vinkeln. Känner du till några andra säkerhetssystem som är på gång från olika tillverkare?

   Robert Collin säger: Volvos system är inte dumt, men Citroëns är ju grymt bra. Jag vet av egen erfarenhet att det är lätt att halka över i fel fil eller ut i vägrenen. "Före krocksystemen" som är på gång är också bra, de förbereder bilen på krocken, aktiverar alla system .

säger: Eftersom Folksam bara studerar kollisioner, ej singelolyckor, så är det väl bara en tidsfråga innan någon stadsjeep drabbats av så många olyckor att den kommer med i bolagets statistik. Och vad tror du, är det då finito för Saab, Volvo och andra normalbilar att placera sig i toppen? /Tomas

   Robert Collin säger: Nej, kolla stadsjeeparna, de har sällan antisladdsystem, sällan bältesvarnare, de är ofta rätt primitiva och klarar sig bara tack vare sin vikt. Den enda stadsjeep som Folksam rekommenderar är Volvo XC90, den har allt.

killen säger: Hej robert! är säkerheten vad man bör fokusera på när man ska köpa sin första bil?

   Robert Collin säger: Eftersom du är grabb är du i riskzonen att råka illa ut, och visst är det smartare att köpa en säker bil, än en med stark motor, bakhjulsdrift och fräna fälgar.

Frallan säger: Jag har tänkt att köpa en kombi bil, en säker men ändå inte fördyr, har du några förslag?

   Robert Collin säger: Bästa halvkombin för pengarna är Saab 900 - 9-3. Annars ligger Citroën Xantia bra till med halvhyfsad säkerhet. Riktigt säkert blir det inte förrän du har råd med en nyare volvo eller Saab.

Freddie säger: Tjabba Robert! Jag undrar bara vad du anser om Saab vs. Volvo vad gäller säkerhet - bevisligen måste väl Saabs ingenjörer vara "bättre?"

   Robert Collin säger: Jo, det är rätt märkligt va, att dom aldrig talat om det för köparna.Volvo har ju visat att säkerhet säljer.

Ville säger: Vet du varför Volvo inte har airbag i standard på passagerarsidan?

   Robert Collin säger: För att det inte behövs. Ingen passagerare med bältet på slår huvet i i-brädan. Däremot förstör det möjligheten att ha barn i bakåtvänd barnstol. Alla som har chansen bör välja en bil utan passagerarkudde, det är ännu säkrare än en med urkopplingsbar kudde.

kalle säger: vad anser du om vinterdäck utan dubbar. vilka är för och nackdelarna med dem?

   Robert Collin säger: Nackdelen är ju att man inte har något grepp när det är som allra halast, på den förädiska frosthalkan. Fördelar vet jag inga (möjligen om man prioriterar att det är lite tystare i bilen).

pelle säger: tycker du att renault trafic är säker mini buss

   Robert Collin säger: Nackdelen är ju att man inte har något grepp när det är som allra halast, på den förädiska frosthalkan. Fördelar vet jag inga (möjligen om man prioriterar att det är lite tystare i bilen).

   Robert Collin säger: Till Pelle: Gamla Traffic är inget vidare, men ny är bra.

säger: Vad menas med "medelbilen" som Folksam jämför säkerheten med? Är det ett genomsnitt de modeller som finns, eller ett genomsnitt av alla bilar som rullar, dvs modellerna viktade med sin försäljning? /Victor

   Robert Collin säger: Medelbilen är medelbilen på de svenska vägarna.

Och nu är tiden ute, inga fler frågor och inga fler svar, fast det är många som väntar. Hoppas ni har lärt er en del, jag tycker i alla fall att det var spännande frågor. Och så har jag talat om för webbredaktören att jag inte är någon "bilexpert", bara er ödmjuke bilreporter. Hej o tack! I Morgon ska jag till Trollhättan, det händer fortfarande spännande saker där.

   Robert Collin säger: Medelbilen är medelbilen på de svanska vägarna.

Och nu är tiden ute, inga fler frågor och inga fler svar, fast det är många som väntar. Hoppas ni har lärt er en del, jag tycker i alla fall att det var spännande frågor. Och så har jag talat om för webbredaktören att jag inte är någon "bilexpert", bara er ödmjuke bilreporter. Hej o tack! I Morgon ska jag till Trollhättan, det händer fortfarande spännande saker där.

Följ ämnen i artikeln