En varm och viktig kväll på Avicii Arena

Per Magnusson om manifestationen ”Together for a better day”

Jelassi leder ”Together for a better day”, Avicii-manifestationen för ungas psykiska hälsa.

”Together for a better day” blir en varm och viktig kväll på Avicii Arena.

Parallellt med sitt huvudsakliga syfte lyckas manifestationen vara en strålande uppvisning i ung, svensk popmusik.

Utanför arenan som nu bär Aviciis namn brinner facklor i den elvaminusgradiga kvällen. Hans låt ”Waiting for love” spelas ur högtalarna.

Inne i värmen råder vänlig stämning. Den unga publiken är som en enda jättestor och snäll gymnasieskola. Runt läktarna rullar deras tankar på bildskärmar.

Jag får panikångest av all stress och press i skolan.

Jag hade behövt nån som frågade hur det var på riktigt.

Ät vad du vill, när du vill, och hur mycket du vill. Bry dig inte om negativa saker.

En 21-årig kille slår sig ned bredvid mig. Han har fått sin biljett gratis via en organisation. Han berättar att han gick ut gymnasiet utan fullständiga betyg. Nu pluggar han ”på folkis”.

– Jag tänker inte ge upp, säger han.

Brittiska Griff bjuder på ett av kvällens starkaste framträdanden.

Inte alla har välsignats med samma positiva driv. Nästan varannan ung människa ser framtiden som mörk. 53 procent tror att det kommer att ”bli sämre”, berättar kvällens värdpar, rapparen Jelassi och ”Snabba cash”-skådespelaren Ayan Ahmed.

”Together for a better day” är en manifestation för unga människors psykiska hälsa och en hyllning till Aviciis arv. Bakom galan står Tim Bergling Foundation. Stiftelsens grundare är Tims pappa, Klas Bergling. I kväll håller han tal och delar ut ett årligt pris, den här gången till kvällsvandrarna i Team Storebror.

På bildskärmarna får tre unga dricka kaffe med statsministern och dela med sig av sina erfarenheter av autism och socialsekreterare. Så skilda personer som Robbie Williams och landslagsmålvakten Zećira Mušović dyker upp på samma skärmar för att prata om psykisk ohälsa.

Parallellt med sitt huvudsakliga syfte lyckas manifestationen även vara en strålande uppvisning i ung, svensk popmusik – stundtals till den lyxiga fonden av Wermland Operas Orkester och ett 30-tal frilansande symfoniorkestermusiker.

Vänlig stämning när Jelassi gör låten ”Maskrosbarn” till barn på scen.

Kvällens verkliga stjärna – om vi nu ska envisas med att kora en sådan – är programledaren Jelassi själv. Som när hon, sida vid sida med producenten Nisj, sittande på scenkanten gör låten ”Maskrosbarn” som en lektion till fyra små barn på puffar. En annan solklar stjärna, Cleo, gör en mash-up mellan egna ”Tjejerna” och Aviciis ”Levels”.

Yung Lean målar Globen röd i en mycket elegant ”Red bottom sky”. Unga Hanna ”Yeager” Jäger står i arenan och tolkar Aviciis ”Silhouettes” som hon aldrig gjort annat.

Som oerhörd bonus får vi även uppleva en av årets bästa låtar på scen: brittiska Griff och hennes pärla ”Vertigo”.

Många av artisterna har personliga erfarenheter av psykisk ohälsa. Det hörs i deras röster, syns i deras ögon. I kväll ger de oss något av det finaste som finns: musik som medicin.

Men ingenting är naturligtvis viktigare än de telefonnummer till Bris och Självmordslinjen som står på skärmarna i slutet av kvällen.