Dold påverkan stoppar effektiv klimatpolitik

Svängdörrarna mellan näringsliv och politik hindrar Sveriges omställning

Regeringen lyssnar på lobbyisterna och hymlar inte om att de vill ge företagen friare händer

Företagen går före politiken i den gröna omställningen. Det budskapet predikas ut från Svenskt Näringsliv och regeringen.

Visst är det stor skillnad mot för några decennier sedan. Nu är många företag långt framme. Men bakom kulisserna lobbar branschorganisationerna mot nya miljökrav.

Mycket av miljöarbetet sker i EU. När Svenskt Näringsliv och dess systerorganisationer möttes i Stockholm i november 2022 uppmanade de till en paus för ny EU-lagstiftning. Detta krav återkom i en rad utspel under 2023 och gav eko hos politiker, som hos den konservativa partigruppen EPP.

 

Det innebär i klartext att säga nej till regler om mer godstrafik på järnväg och grönare tjänstebilar, om att stoppa kemikalieregler som kan minska antalet cancerfall, om att hindra bestämmelser som minskar kläders klimatpåverkan. Och många andra förslag som EU-kommissionens tjänstemän arbetar med.

Näringslivets konkreta förslag syftar ibland till att skynda på klimatomställningen. Allt är inte negativt. Men det handlar också om att försämra skyddet av vatten, luft och natur.

Hur har berättelsen ändå fått sånt genomslag?

Dold påverkan spelar en central roll.

 

Förr var motståndet mot miljöregler tydligare. Electrolux-chefen Hans Werthén röt till offentligt när Birgitta Dahl ville avveckla freonerna, som jag beskriver i boken ”Miljöframgångar”.

Numera är påverkan mer sofistikerad. Lobbying i miljöfrågor har växt enormt och sysselsätter långt fler konsulter än det finns klimathandläggare på det ansvariga departementet. Uppdragsgivarna är nästan alltid hemliga.

Nyhetsbrevet ”Veckans Brief” berättade förra året om starka trender bland kunderna som konsultföretaget Diplomat Communications anpassade sig till. ”Den ena är den stora gröna industrialiseringen och elektrifieringen och det komplexa public affairs-landskapet i gränslandet politik och näringsliv. Det är där vi trivs”, förklarade vd:n Sonja Rasin. Många andra pr-bolag har beskrivit hur de byggt ut sitt arbete med miljöfrågorna.

 

Svängdörrarna mellan näringsliv och politik används flitigt. Flera nyckelpersoner hos den nya regeringen kommer direkt från pr-bolagen, eller har vandrat över från Storgatan där Svenskt Näringsliv har sitt kontor. Det finns många likheter med den ”styrningskapning” av skolan som Marcus Larsson och Åsa Plesner beskriver i ”De gränslösa”.

När företagen verkligen vill förbättra miljön är det förstås bra om de får kompetent hjälp med sin kommunikation. Men att branschorganisationerna samtidigt vill stoppa nya miljöförslag är det ingen som berättar.

Sådana dubbla budskap är inte OK, heter det i en FN-rapport som fått stöd av generalsekreteraren Antonio Guterres. Istället bör företag som säger sig sikta på klimatneutralitet “uppmana sina branschorganisationer att förespråka positiva klimatåtgärder och ha en upptrappningsstrategi om det inte sker, inklusive möjligheten att lämna organisationen om inte de nödvändiga förändringarna görs”. Volvo Cars har dragit en sådan slutsats och lämnat sin europeiska branschorganisation, men det är ett undantag bland svenska bolag.

 

I ett större perspektiv handlar det om en ny inriktning på miljöpolitiken som Svenskt Näringsliv länge drivit. Ulf Kristersson har inte hymlat om det. Om att ge företagen friare händer.

Ett exempel är försvagningarna av den svenska miljöbalken som regeringen och Sverigedemokraterna vill genomföra. Flera av dem som arbetar med frågan på politisk nivå i Regeringskansliet kommer direkt från Svenskt Näringsliv eller från pr-företag med uppdrag i samma ämne. I USA är sådana övergångar förbjudna.

Uppdraget till John Hassler att på fyra månader föreslå en ny klimatpolitik passar också in i detta mönster. Hassler har länge argumenterat för att Sverige ska göra mindre på hemmaplan. Det är ett budskap som Svenskt Näringsliv lyft fram, bland annat i sin tidskrift. Att vd:n Jan-Olof Jacke välkomnade regeringens tillsättning förvånar inte.

 

Företag som verkligen vill vara gröna borde lyssna på FN och fråga sig varför man stödjer Svenskt Näringslivs påverkanskampanjer. Näringslivets dubbla budskap skadar miljöarbetet.

 

Mats Engström är författare till böckerna ”Miljöframgångar” (Fri Tanke) och ”Maktkamp Europa” (Atlas)

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.