Hur ska vi undervisa barnen om klimatet?

Lärare och elevhälsopersonal: Skolverkets nya ledning måste ge oss tydliga besked

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-03-14

I morgon tillträder Skolverkets nya generaldirektör Joakim Malmström. Vi hoppas att Skolverket nu tydligt går ut med att klimatkatastrofen är mänsklighetens största utmaning och att skolan har ett extra stort ansvar kring hur vi undervisar eleverna i detta, skriver lärare och elevhälsopersonal.

DEBATT. Vi, lärare och elevhälsopersonal, verksamma i skolan, välkomnar dig Joakim Malmström som ny generaldirektör för Skolverket.

Som lärare och elevhälsopersonal möter vi många utmaningar i vår dagliga verksamhet och har full förståelse för att du inte vet allt om dem. Vi vill gärna träffa dig för att berätta om de utmaningar som vi möter i vår vardag. 

 

WHO har gått ut med att klimatkrisen är mänsklighetens största hot. Det innebär att vi som arbetar i skolan har att förhålla oss till en kris större än något annat i vårt dagliga bemötande och undervisande av våra elever.

Statens medicinsk-etiska råd har publicerat ett uttalande om klimatkrisen och dess negativa påverkan på människors hälsa. De skriver bland annat att hälso- och sjukvården behöver kliva fram och ta ansvar i klimatomställningen genom att stimulera en mer hållbar och hälsosam livsstil.

Folkhälsomyndigheten har tagit fram ett faktablad om kunskapsstöd kring barn och ungas klimatoro. FN har kommit ut med en rapport där de uppmanar Sverige att införa klimatförändringar som ett ämne.

 

I dagarna publicerade Naturskyddsföreningen sin senaste rapport ”Hur hänger skolan med i omställningen?” Elever behöver lära sig läsa, skriva och räkna, men också få en förståelse för hur våra val och vår livsstil hänger ihop med klimatet, naturen och människor på andra platser på jorden.

Uppenbart är att kommunerna löser detta på väldigt olika sätt. Vissa kommuner lägger allt ansvar på den enskilda rektorn, medan andra tar ett ordentligt helhetsperspektiv.

 

Vi som arbetar i skolan behöver din och Skolverkets hjälp. När vi loggar in på Skolverkets hemsida kan vi inte på något sätt se att vi befinner oss i mänsklighetens största kris.

Lärare som i dag försöker undervisa i enlighet med den svenska läroplanen, Lgr 22, och Agenda 2030, vilket är handlingsplanen som innehåller mål för omställning till ett hållbart samhälle, saknar stöd från Skolverket. Detta trots att vi är ålagda att följa både läroplanen och Agenda 2030.

 

Flera av oss har inte fått någon kompetensutveckling kring hållbar utveckling och inte heller kring hur vi ska möta elevers oro inför en mycket osäker framtid.

Precis som ni på Skolverket själva skriver så är klimatfrågan en kontroversiell fråga, som vi ändå måste våga undervisa om. Många av oss har mött kritiska föräldrar som undrar om vi verkligen ska undervisa om hållbar utveckling och Agenda 2030. 

Om du tar del av ”Lärarbarometern - Våra barns klimat” så ser du att många lärare känner likadant som vi.

Vi hoppas att Skolverket under din ledning tydligt kommer att gå ut med att klimatkatastrofen är mänsklighetens största utmaning och att all personal i skolans värld har ett extra stort ansvar kring hur de undervisar och möter eleverna i detta.


Annelie Ängdervik, grundskollärare, Teachers rebellion
Maria Lundell, grundskollärare, Teachers rebellion
Peter Forsberg, folkhögskollärare, Teachers rebellion
Johanna Pontén, skolkurator gymnasiet, XR psykologer

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.