Kombilotteriet: Volvo V70 vs VW Passat

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-11-07

Sveriges bästa kombi Volvo V70 mot heta utmanaren VW Passat.

Volvo V70 har varit bästsäljare och testvinnare i flera år. Runt 25 000 stycken V70 säljs varje år i Sverige som ju är kombilandet framför alla andra.

Volvo V70 var inte billig när den dök upp 1999 och den har knappast sjunkit i pris sedan dess.

Men trots ett högt pris toppar den statistiken varje år och varken Saab 9-5 eller Ford Mondeo, gamla Passat eller franska kombibilar har förmått att rubba den bredaxlade svensken.

150 hästar mot 140

Det var därför med största spänning vi körde V70 mot nya VW Passat.

Hur skulle det gå?

Vi körde 150-hästars Passat och 140-hästars V70 i vackert höstlandskap i Mellansverige. Solen stod lågt, en antydan till vinter fanns i luften och fotograf Peter Gunnars klagade över det vassa ljuset och de hårda skuggorna.

För Robert Collin och mig själv är fotograferingen mest ett tidsödande åkande fram och tillbaka. Det är under sådana pass som man hinner bli irriterad på en så enkel sak som vändradien.

Varje gång V70 ska vändas måste man backa och ta om, vändradien är uselt dålig.

Med VW Passat vänder man lätt runt, smidigt och kvickt.

Det är också första intrycket av nya Passat. Smidig, snabb i reaktionerna. Och rymlig.

Men låt oss först kika på de ekonomiska förutsättningarna.

Rond 1: Att äga

Passat kostar 231 300 och Volvo V70 kostar 258 900 kronor. Dyrt respektive riktigt dyrt, med andra ord.

Och skillnaden motiveras inte av utrustningstekniska skäl. Båda är nämligen halvdåligt, i vissa avseenden rent dåligt, utrustade.

Visserligen finns radio/cd, fjärrstyrt centrallås och elhissar fram (Volvo även bak) samt enklare luftkonditionering.

Men där är det stopp.

Vill man ha klimatanläggning måste man lägga till 3 900 respektive

4 900 kronor. Metalliclack kostar ett halvdussin tusenlappar ytterligare, farthållare tre-, fyratusen till.

Köp tillbehör för hela lönen

Det är ingen konst att välja till prylar för 30-40-50 eller rent av 100 000 kronor.

Bara insynsskydden för lastutrymmet för Volvon går på ett par tusen kronor. I Passat är både insynsskydd och lastskyddsnät standard.

Enkelt uttryckt mjölkar både VW och Volvo sina kombikunder på ett ohemult sätt.

Att vi ändå ger Volvo fyra plus för ägandet beror på det höga andrahandsvärdet. Vår bilhandlarpanel ger ett värdefall på knappt tio procent per år.

Servicen är annars dyr, reservdelarna likaså. Och ingen av de två är snåla när det gäller förbrukningen.

Passats nya tvålitersmotor dricker visserligen lite så länge man håller jämn fart. Men så fort man trycker lite på gasen drar förbrukningen iväg.

V70 har en halv liter mer motorvolym och en cylinder ytterligare att försörja med bränsle. Men 140-hästaren drar ändå inte mycket mer än Passat, bra betyg åt Volvos motortekniker.

Kikar vi på milkostnaden är den föga oväntat likartad - ganska hög.

Knappt 37 kronor för Volvo mot strax under 40 för Passat.

Volvo vinner därmed grenen, ganska klart.

Rond 2: Att köra

Det första man slås av när man omväxlande kör Passat och V70 är trögheten hos Volvo och kvickheten hos VW.

Själva körställningen är däremot bra i båda med tillräckliga inställningsmöjligheter i stol och ratt för att alla ska bli nöjda.

Varför den hårda framkanten?

Dock vill vi klaga på den hårda, lite upphöjda framkanten på Passats förarstol. Inte smart att ha en upphöjd puckel längst fram på sitsen - den klämmer lårens undersida och gör att man blir trött i benen kvickt och måste byta ställning.

Tvärtom med förarstolen i V70, sedan länge dokumenterad som den bästa vi kört. Här känns kroppen utvilad efter 10 timmars långkörning.

I övrigt fungerar förarplatsen i båda bilarna utmärkt rent ergonomiskt - men nu är det slut med roliga handbromsvändningar i snön i Passat.

Handbromsen är numera en knapp på instrumentbrädan. Enkelt och bra - fast vad som händer när elektroniken inte fungerar vill vi helst inte tänka på.

Båda bilarna har ett neutralt, lugnt väguppträdande vid normal körning och båda blir svagt understyrda när det går undan.

Styrningen i Passat är exakt och snabb, med progressiv servoverkan (elektriskt). Lätt styrning när det går långsamt, lite trögare uppe i fart. Känns som ett lyft jämfört med föregångaren.

Chassit lyfter Passat

Chassit i Passat är också ett lyft. Tråkiga Passat har förvandlats till en kurvkramare av rang och det finns för första gången lite körglädje i en Passat.

Volvo lider av en mer känslolös och trög styrning - något vi klagat på många gånger.

Men exaktheten, responsen är det inget fel på. Dock svimmar servon när man rattar snabbt fram och tillbaka.

Sammantaget spöar körglada Passat alltså Volvo V70.

Åldern börjar ta ut sin rätt.

Rond 3: Komfort

Om vi börjar med framstolarna (där sitter man oftast) kan vi konstatera att Passats stolar inte alls är dåliga.

VW har sett till att det finns tillräckligt med inställningsmöjligheter, stolarna är stöttande och bekväma - utom på en punkt.

Någon har skapat en hårdare valk i framkant på stolen. Och tyvärr försämras komforten därmed, man blir lättare trött i benen.

Det blir man inte i Volvos stolar. Fortfarande världsklass.

Baksätena är egentligen bra i båda. Men dynan i Passat är lägre vilket för långa personer ger sittställningen med knäna i skyn och dåligt lårstöd, däremot är det gott om benutrymme. Sedan sitter barnen så lågt att de knappt ser ut, sidokanten är för hög.

I Volvo är det mysigt och bekvämt att sitta, men som vi tidigare klagat över, det är alldeles för trångt för ett högt betyg.

Kikar vi på fjädringskomfort är Passat aningen mer stötig (testbilarna rullade på samma däckprofil) i lägre farter. Men i övrigt är chassit i nya Passatkombin väl avstämt. Vi noterar små karossrörelser även på gropig väg vilket ger de åkande en bekväm färd.

Kränger väldigt lite

Volvo V70 är sedan gammalt en komfortvinnare. Fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare ser effektivt till att bilen inte kränger för mycket. Ibland inte alls.

Det här är två kombibilar med bra fjädringskomfort, alltså.

Ljudkomforten skiljer dem dock åt. Oavsett underlag släpper Passat in mer vägljud. På riktigt grov, sliten asfalt bullrar det rejält i Passat, bakifrån.

V70 ligger hela tiden en decibel under Passat i våra ljudmätningar och subjektivt känns det också så.

De två har ungefär lika bra eller dåliga förvaringsutrymmen. Dörrfickorna i Passat är större men speciellt på förarsidan är det svårt att ställa ner en flaska - armstödet, med knappsatsen för elhissarna hindrar.

I V70 finns det inte så många fiffiga fack. Och längst bak finns (som tillval) en uppfällbar skiva som kan hålla matkassar på plats.

Passat kontrar med ett bra och flexibelt lasthållarsystem - men det är tillval och dyrt.

Komfortronden går, med viss tvekan, till Volvo V70.

Rond 4: Utrymme

Kombibilar köps utifrån behov av lastutrymme och flexibilitet. Kör man ofta lite skrymmande grejor är kombin perfekt.

Utrymmesmatchen måste alltså i första hand stå längst bak i bilen.

Och där finns det gott om plats i båda.

Passat slår Volvo i längd i lastutrymmet. Men Volvo är över decimetern bredare - Passat märkligt smal, egentligen.

Lastöppningen i Volvo är högre och när det kommer an på att fälla baksätet är Passat redan en förlorare.

I Volvo V70 fäller man baksätet med några enkla, snabba handgrepp. I Passat måste man ta loss och böka med nackskydden och sedan blir lastytan inte riktigt plan.

Volymen är förvisso större i VW Passat men det räcker inte.

Utom i baksätet där man har furstligt med utrymme. Benutrymmet i Volvo är decimetern sämre, trångt helt enkelt.

Fast V70 är bredare, både bak och fram. Och i framsätena känns det rymligare i Volvon.

Kommer det an på utrymmen är alltså gammal äldst.

Volvo tar ronden.

Rond 5: Säkerhet

Aktiv säkerhet är vägegenskaper, antisladdsystem och låsningsfria bromsar, passiv säkerhet är krockskydd, bälten samt krockkuddar med mera.

Både Passat och V70 har gott om båda sorterna. Aktivt pisksnärtskydd, bältesförsträckare finns i båda, bälteskraftsbegränsare bara fram i Passat och inte alls i V70.

Antisladdsystemen, det viktigaste näst efter låsningsfria bromsar, jobbar bra i båda. Flitigast jobbar systemet i Passat, men inte lika mjukt som i V70.

Barnen kan åka säkert i båda bilarna, passagerarkudden är urkopplingsbar i båda. Om den nu finns i Volvo, kudden är ju tillval (3 500 kr) vilket känns bra.

Inte krocktestad

Ska man ha barn i omvänd barnstol i framsätet, vilket är den säkraste placeringen, vill man ju helst inte alls ha en, visserligen inaktiverad, laddning under huvet på barnet.

Krockskyddet är naturligtvis även det bra i båda bilarna - femstjärnigt i Passat men vi vet inte säkert hur bra det är i Volvo V70.

Bilen är märkligt nog inte krockprovad. För syskonen blev det toppbetyg för S80 (dåtidens toppbetyg fyra stjärnor i EuroNcap), men sämre resultat för S60.

Vår samlade erfarenhet av Volvos säkerhetstänkande ger trots det V70 samma säkerhetsbetyg som Passat, full pott.

Det gör också att ronden slutar oavgjort.

Rond 6: Känsla

Utseendemässigt hade vi kanske väntat oss mer av nya Passat - den är modern i linjerna men konservativt formgiven både inuti och utanpå.

Vacker? Ja, kanske. Tyck själv.

Volvo V70 har åldrats med viss värdighet. Senaste ansiktslyftningen gjorde gott och utseendet bör hålla ett tag - men kanske inte så länge till.

Kvalitetsmässigt är nya Passat en paradox. Stora delar av inredningen håller hög kvalitet men däremellan, i vissa detaljer, känns det billigt.

Man kan, om man kikar noga, upptäcka att VW har sparat in på dyrare konstruktionslösningar och detaljer.

Audi A6 och Volvo V70 har exempelvis luftutsläpp till baksätet i dörrstolpen, VW satte dit en kavajkrok till. Nya Passat har samma rattspakar som Golf och Polo. Känns lite billigt även om de fungerar bra.

Det ger dock ingen gedigen känsla eller lite guldkant på tillvaron.

Volvo har filat på sin V70 i så många år att kvaliten numera är utmärkt rakt igenom. Det är hårt, tungt och solitt. Och numera sitter även det kombinerade armstödet/förvaringsutrymmet mellan stolarna fast ordentligt.

V70 är förvisso lite dyrare men det känns också så när man sitter i den.

Därför tar Volvo hem känsloronden, men Passat är snubblande nära.

Slutresultat: Helhet

Nya Passat är i stort sett lika stor, lite smalare men längre.

Båda lastar rejält, är komfortabla i vid bemärkelse. Även om vägljudet kan störa i Passat.

Båda är dessutom mycket säkra om än lite väl dyra. Och vad gäller kvaliteten skiljer det inte mycket.

Valet är en smaksak

Helhetsmässigt är detta två bilar som hör hemma i toppen av mellanklassen, kombifacket.

Vilken man väljer? En smaksak.

Passat är nyare, piggare, mer körglad. Volvo är mer i traditionell mening just en volvokombi. Tung, solid, trygg.

Ingen av bilarna har någon stor miss att skyla över - jämnheten är faktiskt frapperande.

Egentligen vore det fel att skilja dem åt i b etygshänseende - om det inte vore för den syntetiska känslan i Passats motor, den lite trånga lastöppningen och det smala lastrumsgolvet, bara en meter mellan hjulhusen.

Det, samt tre kronor billigare milkostnad, ger till slut Volvo lite spets.

..och här är ytterligare 11 kombibilar

Här är sex ronder i en av årets jämnaste dueller

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln