Nya V70 – kungen är tillbaka

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-10

Volvo dominerar i Aftonbladets test av fem kombibilar

Fem stora kombibilar med dieselmotorer.

Rymliga och ekonomiska.

Helt nya Volvo V70 och Ford Mondeo möter Audi A6, VW Passat och gamlingen Saab 9-5.

Vi utser bästa köpet.

Volvo V70 är Sveriges stolthet.

Frågan är hur långt stoltheten räcker mot nya Ford Mondeo, kusin till V70. En enorm bil, både utanpå och inuti och 60_000 kronor billigare. Det blir en tuff nöt för Volvo.

V70 får även smaka på motstånd från Audi A6, det rullande kassaskåpet, och dess tyska lillebror Volkswagen Passat samt en riktig gammelhäst i form av Saab 9-5.

Vi ger dig svaret på vilken som blir din nästa storkombi.

Andelen dieselbilar i Sverige ökar lavinartat.

Och i stora bilar som V70 & co är ofta det mest ekonomiska valet en dieselmotor.

Volvo erbjuder två dieselmotorer i V70, dels 2,4D och dels D5. Vi testar 2,4D för att matcha konkurrenterna på bästa sätt. Den har 163 hästar och kostar 15_000 kronor mindre än D5. Vi väljer manuell växellåda för att hålla nere priset och förbrukningen. Sexväxlad manuell låda är standard i alla fem, men när det gäller testbilarna har Audi, Saab och Volkswagen automatlåda. Audi har en steglös automatlåda kallad multitronic som ger helt ryckfri gång och Volkswagens automatiserade manuella låda, DSG, fungerar också mycket smidigt.

Ford har en 2-liters dieselfyra på 140 hästar. Även Audi och Volkswagen har tvålitersfyror på 140 hästar. Saab har en lite mindre motor på 1,9-liter men den ger ändå 150 hästkrafter. Alla fyra ger maximalt 320 Nm att jämföra med Volvos 340 Nm. En jämn motormatch på pappret alltså.

KÖRA

Volvos motor är starkast och det märks tydligt. Men både Ford och särskilt Volkswagen hakar på ordentligt och känns pigga tack vare att de är

cirka 100 kilo lättare än Volvon som väger 1_704 kg. Audin väger däremot 60 kilo mer och känns slöast i gänget. Saaben känns hyfsat pigg men automatlådan arbetar inte i harmoni med motorn och växlar ofta ner vilket förstör körkänslan. Som referens testar vi även en Audi med manuell låda och den har fin mekanisk känsla. Enda nackdelen är att det är lätt att få motorstopp när man måste koppla själv. Detsamma gäller Passat med manuell låda. Både multitronic och DSG slätar alltså över de nackdelar som en liten dieselmotor i en stor bil ger. Men om det är värt över 20_000 kronor låter vi vara osagt.

Volvo slukar mest bränsle

Då 2,4D inte bara är starkast utan även störst drar den också ofrånkomligen mest bränsle. Testförbrukningen landade på 0,97 l/mil för V70 medan Ford noterade lägst snitt med 0,82 l/mil.

Ford och Saab är ensamma om att ha kvar traditionell hydraulisk styrservo, de andra har elektromekanisk dito som sparar plats och även ska spara bränsle. Hydraulisk servo ger oftast bättre känsla och Mondeo har verkligen styrkänsla i absolut toppklass.

Alla i testlaget gillade dock inte den reptilsnabba styrningen utan fann den alltför nervös. Mondeos styrning känns nästan dubbelt så snabb som de övriga testbilarnas styrningar. I kombination med bilens styrvilliga framvagn gör det att man snabbt glömmer av bilens gigantiska mått när man kör på krokiga vägar.

Saabs styrkänsla är precis motsatt den i Ford. Man kan vrida på ratten mycket innan det händer något och vägkänslan är närmast obefintlig.

Gamla V70 har fått en del kritik för okänslig styrning. I nya bilen har man lärt av Ford, men inte gått lika långt. I V70 är styrningen inte lika

extrem som i Ford men den är exakt och det känns alltid tryggt att gasa på även när vägen svänger ordentligt. Passat känns som en Golf att ratta. Den är understyrd men extremt trygg.

Sportpaket på Audin - inget lyft

Vår Audi är utrustad med S-linepaket vilket innebär det sportigaste chassit du kan beställa. Bilen är sänkt 20 millimeter och med däck i dimensionen 255/35-19 är Audin stenhårt fjädrad och direkt obehaglig på vanlig svensk asfalt. Helt idiotiskt på en A6 med relativt slö 140-hästarsdiesel och knappt ens smart med en stark Audimaskin. Men pinsammast av allt var att Volvon med sin komfortfjädring och standard 16-tumshjul gick fortare än Audin på krokvägen i Bergslagen. Volvons mjukare chassi sväljer ojämnheterna fint.

Innan vi avhandlar komfortronden kan vi konstatera att körglädje finns i fyra av fem bilar, Saaben är den femte.

KOMFORT

Audi A6 med standardchassi och normala däck har nästan lika bra komfort som Volvo och bullrar bara nämnvärt mer. Riktigt lika mjukt som i Volvo åker man dock inte. V70 sväljer ojämnheter suveränt och ljudnivån i kupén är föredömligt låg. Motorn bullrar och vibrerar också mindre än i samtliga konkurrenter. I A6 och Passat förekommer en del störande lågfrekvent buller och i Mondeo blir det obehagliga vibrationer från motorn vid segdragning. Saab låter som en traktor på tomgång, men Fordmotorn knackar på traktormässig under hela resan.

Stolarna i gamla V70 höjde vi till skyarna. Men nya V70 har ärvt de mindre stolarna från S80 och man sitter inte lika bra i dem om man är plus 185 centimeter. Sittdynan är lite för kort för långa förare. Men en långtur visar att sittkomforten ändå är på topp, man blir inte trött i Volvostolen. Audi har mycket stora stolar som ger gott stöd för både lår, rygg och axlar och i kurvorna sitter man still i stolen vilket är behagligt. Nackstödet sitter perfekt och körställningen är klart bäst. Men enligt tysk tradition är stolen hårt stoppad vilket inte alla finner bekvämt.

Sköna stolar räddar Saab 9-5

Alla utom Saab erbjuder en bra körställning, i 9-5 kan man inte justera ratten tillräckligt i längsled. Men 9-5 plockar många poäng på sina sköna framstolar, här sitter man mycket bekvämt och kan slappna av.

Både Mondeo och Passat har lite små framstolar men båda är skönt utformade och erbjuder god komfort. Stoppningen är fast, men inte lika stum som i Audi.

Fjädringskomforten är mycket bra i Mondeo, här åker man nästan lika bekvämt som i V70, men ljudnivån är för hög. Saabfjädringen hänger inte med och 9-5 är också bullrigast i kupén. Passat utmärker sig inte åt något håll, men välj absolut inte sportchassi.

Audis mittplats obrukbar

Komforten ska inte bara vara hög för dem som sitter fram. Och det är nu vi upptäcker att en av testbilarna bara är fyrsitsig! Audi A6 har bälte och nackskydd på mittplatsen men vem som ska sitta där är en gåta. Kanske är det tänkt som skamvrå? Det känns som att sitta direkt på hårdplast och därtill är det trångt för knän och fötter. Kontrasten är total till Volvo V70 som erbjuder en komfortabel mittplats där man utan protest kan sitta en längre stund. Även Ford Mondeo har en bekväm mittplats medan Saab och Volkswagen är acceptabla, men inte mer.

UTRYMME

Volvo har fått mycket skäll för att man inte gjort baksätet rymligare än förra generationens V70. Men man har tittat på barnfamiljens behov, inte på fem fullvuxna i basketlaget.

Framförallt Mondeo och A6 erbjuder enormt benutrymme, Mondeo för tre där bak, audi bara för två. Passat är rymlig för sin storlek medan Saab är akterseglad även på denna punkt.

Men nu kommer vi till det intressanta.

Alla mått talar för att V70 ska vara trängst bak. Men när vi sätter oss, tre vuxna i baksätet, känns det inte särskilt trångt, tvärtom känns det rymligt. Är man, som jag, 196 centimeter lång kan man sitta på ytterkanterna utan att slå i taket. I Passat, 9-5 och Mondeo nuddar jag taket och i alla bilar utom Volvon överlappar våra axlar varandra.

Det är naturligtvis inget trolleri, Volvon är inte bredast inuti, men man har valt att inte skåla baksätet särskilt mycket och därmed kan man sitta långt ut på kanten (men ändå bekvämt). I de andra bilarna får man sitta med en obehaglig dynkant i ryggen. Mondeo och V70 har låg och smal mittröskel vilket ger rymd för fötterna och gör det lätt att kliva ur bilen även för mittpassageraren.

Låga fönster skymmer sikten

För barn är det viktigt att fönsterlinjen är låg så att de kan titta ut. Saab har lägst fönsterlinje, Volvo är tvåa. Ford har riktigt smala fönster och hög dörrsida och därtill en enormt bred mittstolpe som inte bara försämrar sikten för barn i baksätet utan även skymmer sikt för föraren. Det som gör att karossen ser fräck ut, med smala fönster, är alltså dåligt för den aktiva säkerheten.

Utrymmena fram är bra i alla fem bilarna, men bäst i Audin. Här kan man sträcka ut benen ordentligt. Passat är också bra, men naturligt nog lite trängre. Kusinerna Volvo och Ford har begränsat med benutrymme på förarplats för oss lite längre, men Mondeos förarstol går att skjuta bak väldigt långt (men då krävs det också att man har mycket långa armar). Saab 9-5 har inte heller överdådigt med benutrymme och liksom i Mondeo sitter man rätt högt vilket tar på huvudutrymmet. Men det här är kanske akademiskt, alla fem har gott om plats fram.

Storkombi handlar givetvis även om lastutrymme.

Bara genom att titta på testbilarna kan man ana sig till att Mondeo har den största lastöppningen. Gapet är enormt. Lastvolymen med intakt baksäte är dock störst i Passat, hela 603 liter ryms om man beställer bilen utan riktigt reservdäck (men gör inte det!). Alla tillverkare redovisar numera volymen utan reservdäck, man får klara sig med en simpel däcklagningssats. Volymtvåa i liter är Audi, tätt följd av Volvo och Ford. Saab har riktigt dålig volym, endast 416 liter skvallrar om Saabs ambitioner att INTE göra en V70. Bilen skulle vara sportig, och då blev det så här.

Att fälla baksätet i V70 är lätt. Dessutom är Volvo ensamt om att erbjuda den mycket praktiska lösningen där man kan fälla baksätet i proportionerna 40/20/40. Två personer kan alltså sitta bekvämt i baksätet samtidigt som man kan lasta in långa föremål i kupén. Passat har genomlastningslucka och Audi går att få med skidsäck, men det är inte i närheten av lika smart som Volvos lösning och kostar dessutom extra.

Mest last med fällt baksäte får man in i Mondeo, därefter kommer Passat.

Ford störst - både ute och inne

Volym är inte allt. Ordentlig bredd och en väl tilltagen lastöppning är mycket viktigt, likaså är tillåten maxlast. Fords öppning är störst och maxlasten är hela 700 kilo, hundra mer än Volvo och VW. Saab är sämst med 450 kilo men Audi är inte mycket bättre med 475 kilo.

Ford har alltså byggt största lastbilen. Men så har den också ordentligt tilltagna yttermått. V70 vinner dock många poäng på att den är så lätthanterlig och flexibel och dessutom finns det en myriad smarta tillbehör som gör bagagelivet enklare att leva.

SÄKERHET

Alla fem testbilarna är mycket säkra. Alltså precis som det ska vara med stora moderna kombibilar. I fallet Saab kan man inte tala om en modern bil, men dock om en sensationellt säker bil. Folksams statistik över verkliga olyckor talar sitt tydliga språk - Saab 9-5 är säkrast av alla bilar, och förmodligen den bil som älgen räds mest.

Fyra av bilarna har testats av Euro Ncap med högsta betyg, fem stjärnor, som resultat.

V70 har inte testats men det är inte konstigt. Euro Ncap brukar testa bilarna i fyradörrars sedan-version, och V70 är inget annat än en S80 kombi, fast med namnet V70.

S80 fick toppbetyg i Euro Ncap och i de amerikanska försäkringsbolagens (IIHS) krocktest för en månad sedan var S80 bäst av alla.

Alla fem bilarna klarar undanmanöverprovet bra även om Saaben är lite svajig i en extrem situation. Bilens antisladdsystem jobbar dock preventivt och tryggt. Audin går som på räls, i varje fall med det extrema sportchassit i testbilen. Vill man ha fyrhjulsdrift finns det till Audi, Volkswagen och Volvo.

UTRUSTNING OCH EKONOMI

Listan över extrautrustning är lång till dessa bilar, men särskilt lång är den till Audi. Om man vill är det inga större problem att låta priset skena iväg till astronomiska höjder även på en basmodell som 2,0 TDI. Kanske gillar du de snygga 19-tumsfälgarna på vår test-Audi? De blir dina för 33_000 kronor extra. Smartare då att spendera pengarna på farthållare med avståndsradar för 23_500 kronor (som fungerar klockrent i Audin). Lastsäkringspaket är ett smart tillval för 1_700 kronor.

Smarta tillval från Volvo

Volvo har en uppsjö bagagetillbehör, alltifrån lastsäkrare, avdelare och förskjutningsskydd till heltäckande mattor, med mera. Volvo har även en del smart säkerhetsutrustning på tillvalslistan. Antikollisionsvarnaren som volvo är ensam om i testet blinkar och piper och förbereder bromsarna när du närmar dig en bil i för hög fart, fungerar utmärkt, och kommer snart i version två där bilen även bromsar själv. Volvos varningssystem för bilar i döda vinkeln, kallat BLIS, fungerar också klockrent.

Eftersom familjen är i fokus för Volvo finns de listiga inbyggda barnstolarna som numera kan justeras i två nivåer. Det låsbara dubbelgolvet i skuffen är lika smart, men ingår i priset.

Till Audin väljer vi Prolinepaketet som bland annat ger oss farthållare, mittarmstöd, elektriskt svankstöd och knappar på ratten till radio och färddator. Klimatanläggning, regnsensor och 16-tumsfälgar är redan standard.

Riklig utrustning i Ford

Volvon är rätt så basic från fabrik, trots att den kostar nästan 300_000 kronor. Ett Kineticpaket ger oss bland annat klimatanläggning, el-uppvärmt baksäte, 16-tums alufälgar, farthållare och insynsskydd till bagagerum.

Ford har en hög nivå på standardutrustningen med bland annat klimatanläggning och okej stereo. Basnivån kallas Trend men vi väljer nivån Ghia som ska vara lite lyxigare. Vill man ha sportigare så väljer man nivån Titanium. Ghia adderar bland annat farthållare, eluppvärmd framruta, 16-tumsfälgar, automatiskt avbländbar innerbackspegel, svankstöd fram och regnsensor.

Passat är nästan lika billig som Ford i basutförande men inte lika välutrustad. Sportlinepaketet ger oss det vi vill ha och gör bilen likvärdig med konkurrenterna. Men se för sjutton gubbar till att kryssa i rutan för att du inte önskar sportchassi som annars är standard i detta paket.

Passat har bäst ekonomi

Saaben kostar lite mer än Forden och Folkan utan att ge så mycket mer. Men med paketet Vector för 24_000 kronor blir även 9-5 likvärdigt utrustad. Där ingår bland annat klimatanläggning, 17-tumsfälgar, elmanövrerad förarstol med minne, lastnät, öglor, spännband och solskydd. Ett välfyllt utrustningspaket.

Ekonomironden vinner Passat med rätt god marginal. Med tanke på den goda kvalitetskänslan får man väldigt mycket bil för pengarna när man väljer Folkan. Mondeo har däremot mycket blandad kvalitetskänsla (särskilt bagagerummet) och känns, trots att den är billigast att köpa, inte lika mycket som ett fynd som Passat. Saab spelar bort sig med högt pris och dåligt andrahandsvärde.

Volvo är bara marginellt billigare att äga än Audi, men totalt sett blir familjen mest nöjd med Volvo V70.

Den är helt enkelt det smartaste storkombivalet.

Följ ämnen i artikeln