Saabs första jeep - en riktig amerikan

Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2003-11-26

Så här ser den ut, Saabs första jeep.

Stor, biffig och lika amerikansk som apple pie.

Bilen baseras på Chevrolet Trail Blazer, den får en V8 under huven och ska till en början enbart säljas i Nordamerika.

Saab har jobbat på en jeepmodell sedan mitten av 1990-talet och de amerikanska handlarna har blivit lovade en jeep många gånger nu.

Tredje försöket

Först skulle Saab basera jeepen på amerikanska Buick Rendevous.

När det projektet lades ner försökte teknikerna från Trollhättan, som redan jobbat ett par år i Detroit, göra om en modell från Cadillac. När även det projektet ansågs vara dödfött plockade GM-ledningen fram Chevrolet Trail Blazer och nu var det slutdiskuterat. Nu måste Saab ta vad som erbjöds.

Saab har redan jobbat ett år på att göra en Saab av trucken, och projektgruppen har ett och ett halvt år på sig att få bilen klar tills introduktionen i april 2005.

Formgivningen, som gjorts om rätt radikalt under ledning av Saabs designchef Michael Mauer, måste vara helt klar i april 2004. Då ska bilen visas på bilsalongen i New York.

Bättre komfort

Chassit, som både ska få bättre komfort och köregenskaper än den amerikanska förlagan, kan teknikerna slipa på ett år till.

En hel del förändras även invändigt, bland annat hamnar nyckeln på golvet! Det blir två motorer, dels den raka sexa som sitter i Trail Blazer i dag, dels en nyutvecklad kompakt V8.

Saab 9-7X är speciellt framtagen för USA och Kanada, det är inte troligt att den ska säljas i Sverige.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln