TOPPKLASS!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-16

Nya XC60 kan rädda Volvo ur krisen

Stadsjeeparna är större än någonsin.

Tack vare att de blivit mindre.

Volvos nya XC60 har chansen att bli en storsäljare – och räddningen ur krisen.

I bilhallar världen över är de minsta bilarna iskalla. Där letar kunderna efter en ny lagom stor stadsjeep. Inte så stor som XC90 – men gärna en storlek mindre.

Nissan säljer allt fabriken producerar av kompakta jeepen Qashqai, VW har samma angenäma ”problem” med sin nya Tiguan. Audi och Mercedes kliver in i klassen i höst och Saab kommer nästa år.

Volvo XC60 är extremt vältajmad. Men hur bra är den jämfört med konkurrenterna?

Den första testkörningen i Spanien visar att bilen står sig bra. Köregenskaperna är mycket väl avvägda med direkt och sportig styrning, samtidigt som bakaxeln aldrig släpper greppet.

Mjuk och fin på alla vägar

Komforten är ofta ett problem i jeepar, eftersom chassit måste hålla ordning på den höga tyngdpunkten.

Men Volvon går mjukt och fint på alla typer av vägar, trots att chassit är så styvt att man slipper besvärande karossrörelser.

Kvalitetskänslan är den bästa hittills i en Volvo och stolarna är som vanligt bra.

Undviker krockar i kö

Bak finns det gott om plats, men den högt uppdragna sidolinjen ger en instängd känsla i baksätet.

Säkerhetsambitionerna är lika höga som alltid och ett helt nytt system för att undvika kökrockar imponerar.

City Safety förhindrar att man kör in i bilen framför om hastighetsskillnaden är mindre än 15 kilometer i timmen. Går det fortare mildras krocken avsevärt.

Systemet griper in i allra sista stund, när det bara är ett par meter kvar till bilen framför, och slår till bromsarna stenhårt.

Ja, det är så nära att jag tror att det är för sent. Men vi stannar med en marginal på flera decimeter...

Imponerande. Och dessutom standard. Systemet kommer senare i alla Volvomodeller.

Kommer utan fyrhjulsdrift

Till en början kommer XC60 med två dieselmotorer, vi körde D5:an på 185 hk i Valencia. Kostar från 368 000 kr. 163-hästaren kostar 353 000 kr. I vår kommer en version med enbart framhjulsdrift. Det sänker vikten med över 100 kg och bränsleförbrukningen med tio procent.

Äga

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

En Volvo är aldrig billig, men andrahandsvärdet lär bli högt och försäkringspremien kan bli lägre tack vare City Safety.

Köra

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Mycket bra i klassen, snabb styrning, rolig, men trygg som en Volvo ska vara.

Komfort

Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Små karossrörelser på krokväg ger en lugn färd. Fin fjädring som sväljer de flesta ojämnheter. Tyst. Bra stolar.

Utrymmen

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Volvo utnyttjar utrymmet maximalt med sin tvärställda motor och relativt kantiga kaross.

Säkerhet

Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Kanske den säkraste bilen under 2,5 ton. City Safety är grymt. Att montera systemet som standard hedrar Volvo.

Känsla

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Man sitter högt i XC60 och har jeepkänsla, men körningen är nästan som i en personbil.

Helhet

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

XC60 är säker, rolig och komfortabel. Och sticker inte folk i ögonen. Men bilen är dyr.

Här är jeeparna Volvo ska slåss emot

Audi Q5 – lillebror till bjässen Q7. Lanseras snart och har fått positiva recensioner.

Mercedes GLK – mindre och lättare än märkets övriga suvar. Väntas bli en storsäljare.

BMW X3 – veteran i klassen kompakta suvar och en kassako för BMW. Ersätts snart.

Saab 9-4X – första ”riktiga” stadsjeepen från Saab byggs i Mexiko. Kan den bli vändpunkten för Saab?

VW Tiguan – redan en succé för Volkswagen. Flerfaldig testvinnare som är mindre, lättare och billigare än jätten Touareg.

Följ ämnen i artikeln