Att avskaffa hyckleriet är som att klä av Silvia

Vore man konspiratoriskt lagd skulle man tro att det var ett beställningsjobb. Marknadsdomstolen har sagt att det går för sig att göra reklam för alkohol.

Vi vet förstås att det har varit okej länge. Varje Pressbyrå är ett träsk av alkoholreklam – det är bara att köpa en utländsk tidning. Kabel- och satellit-tv stinker av sprit. Håll upp fingret i lagom höjd för att täcka det där förbiflimrande ”klass 1” när Pripps blå kör sin senaste biorulle.

Jajamän, de dricker STARKöl. Morgontidningarnas sexiga vintips smeker leverantörernas gommar. Och Systemet har skyltföns-ter.

Men det här, förstår ni, var något annat.

Det här handlade om att vi skulle sluta fjanta oss. Det var hyckleriet Marknadsdomstolen förklarade olagligt.

Annonsörerna skulle tvingas köpa sin plats, inte muta sig till den med bjud-resor. Pripps blå skulle inte behöva fejka reklam för lättöl, denna vedervärdiga brygd.

Och vinskribenterna skulle inte behöva leka lärare vid Folkuniversitetet.

Därför brakade det lös. För ingen jävel ska komma och hota svenskt hyckleri.

Det är som att avskaffa ripjakt, snus och midsommar i ett. Det är som att slita Sverigedräkten av drottning Silvia på Skansens stora scen.

Så gör man bara inte. Nänä.

Blåbandare och Socialstyrelsen. Konsumentverket och Folkhälsoinstitutet.

Alla våra älskade riksmorsor kände luft under vingarna. Och främst i det kacklande sträcket fanns förstås en politiker.

Morgan Johansson, Sveriges mest beskäftige minister.

Så nu, minsann, ska ny lagstiftning till. Den kommer inte att stoppa alkoholreklam. Morgan vill ju inte förbjuda import av tidningar och Folkhälsoinstitutets stormtrupper ska inte riva ned våra paraboler. Ännu.

Men den kommer att bevara hyckleriet, åtminstone det över 15 procents alkoholstyrka. Morgan och hans vänner kan fortsätta att låtsas som om vi inte har alkoholreklam i Sverige.

Och humma och nicka och verka viktiga och ansvars-tyngda.

Det är därför konspirationsteorin tränger sig på. Marknadsdomstolen säger sig bara ha tolkat EU:s regler. Kanske det.

Men EU är, som alla vet, ett naturreservat för korruption.

Och om man inte visste att Morgan Johansson är alldeles för mån om sin karriär för att våga ta en risk, skulle man tro att han betalat någon EU-byråkrat för att få sitt problem. För att sedan kunna spela Kapten Folkhälsa, lättölens väktare.

Så är det förstås inte. Men alternativet är att Morgan aldrig köpt en utländsk tidning, aldrig sett på tv, aldrig varit på bio, aldrig läst en morgontidning, aldrig passerat ett Systembolag.

Eller möjligen att han är en hycklare av enorma mått. Även för att vara svensk och politiker.

Johan Hakelius

Följ ämnen i artikeln