Rika kan välja att duscha sig med power och soul

Dusch som i alla fall ser lyxig ut...

Det var äppelmarknad i Kivik i helgen. En blondin kom hem och rapporterade om begivenheten. Lasse Kronér stod på scen och sjöng ”Ta mig till havet och gör mig till kung”. Raw foodcafé. Folk, folk, folk. Årets äppeltavla - ett jättelikt konstverk där äpplen i olika kulörer tjänstgör som pixlar - föreställde ett äpple.

Tydligt tema.

Jag har alltid blandade känslor för äppeltavlan. Den är tjusig, men har man lärt sig att inte leka med maten, känner man obehag. Även om äpplena säkert återanvänds och blir must, eller grismat, eller självmultnande plastpåsar, eller något.

Vi talade om överflödet, själva mängden av äpplen, som gör att man kan kosta på sig en tavla av det där slaget. Blondinen slängde fram en tanke: man kunde gå åt motsatt håll. Om man paketerade varje enskilt äpple i en exklusiv liten kartong. Gav varan ett snitsigt namn. Skrev ”ekologiskt” på paketet och satte ihop en förteckning som visade att inne­hållet bestod av 100 procent äpple. Inga tillsatser. Skulle man inte kunna sälja den där kartongen för, säg, 25 spänn då?

Antagligen. Åtminstone i delar av Vasastan och Södermalm.

Det sägs att folk förlorat känslan för vad som är dyrt när de budar på lägenheter i storstäder. Jag tycker att avdomningen verkar gälla det mesta. Ta en sådan enkel sak som ett duschmunstycke. Du kan köpa ett med det fantasieggande namnet ”duschhandtag krom” på Claes Ohlson för 159 kronor. Eller så kan du köpa Grohes Power & Soul Cosmopolitan 160 för 1 779 kronor. Det motsvarar elva billiga duschmunstycken. Plus ett kartongäpple för 25 spänn.

Sådär är det med allt. Möbler, väggfärg, knäckebröd, arkivpärmar. Kläder, förstås. Ibland finns kvalitets­skillnader. Allt oftare inte. Skillnaden är bara att någon tagit en sak som dittills legat i en stor hög med likadana saker, hållit upp den och sagt ”just den här är värd börtiofyra och femtio”. Och tillräckligt många av oss nickar och hummar och börjar treva efter plånboken.

Det är klart att det främst är de med pengar på fickan som kan välja att duscha sig med power och soul på ett kosmopolitiskt sätt. Det är klart att allt är dyrt om man inga pengar har. Men vid sidan av det har något hänt med själva skalan.

Det finns inget rimligt längre. Och inget orimligt.

Följ ämnen i artikeln