Det är rysligt synd om hantverkarna

Att få svar via sms från en hantverkare är som att vänta på en reaktion från Andreas i 8C 1992.

Har ni sett Beijers nya reklamfilmer? Så här vet ni om ni har det: ni känner att ni vill plocka upp en hantverkare och amma denne till sömns. För det är nämligen rysligt synd om hantverkarna.

Om ni inte har sett filmerna och undrar varför det är synd om hantverkarna så ska jag förklara.

I en av filmerna går en kille till frisören och säger till frisören saker som vi säger till våra hantverkare. Killen påstår att han
”kan branschen” och föreslår hur frisören kan göra det bättre, för att nämna två grova övertramp.


Om ni inte har gråtit ihjäl er vid det här laget så gapar nog bara en mörk hålighet där det borde finnas ett hjärta.

Herregud våra hantverkare!
Jag vill ha en stödgala, ett post-giroummer, en pin att sätta på min kappas slag.

Det kanske inte krävs en hantverkares intellekt för att inse att jag raljerar.

För vem har det bättre än en hantverkare?

Jag vet ingen annan yrkesgrupp som kommer undan med mer.

Att få svar via sms från en hantverkare är som att vänta på en reaktion från Andreas i 8C 1992. Hurra, han vill ha mig! Han
kanske kommer nästa tisdag klockan elva!

Hantverkare återkopplar när de vill, kommer när de vill och utför sitt arbete när de vill. Det kan bli klockan sju den här morgonen eller nästa eller så fick de ett bättre jobb någon annanstans och då kommer de inte alls!
Hantverkare vet allt om hur man skapar spänning i vardagen.

Om jag får vänta på min klipptid längre än en kvart utan att någon kommer och förklarar sig så går jag – till en annan frisör och kommer aldrig tillbaka. Inte för alla ”köpekakor ur en fyrkantig plastlåda” i världen.

Om en frisör klipper mig och lämnar kvar allt hår på mina axlar så, nej det har aldrig hänt.

En frisör har heller aldrig hällt permanentvätska i håret och sedan åkt till en annan klippning för att komma tillbaka efter fjorton dagar och finna mitt hår bortfrätt. Och därpå förklarat att det är sånt som händer när underlaget är så pass ruttet.

Min frisör har heller aldrig blivit sur när jag inte vill köpa salongens schampo med 93 procent påslag.


Och så tycker Beijer att vi ska tycka synd om hantverkarna och behandla dem bättre. De säger ”Nej, nu lägger vi ner fördomarna” och vill att vi ska skämmas som en hund som slickat sig för länge på pungkulorna. Det är jätteroligt!

Kanske kan hantverkarna starta en helt egen hashtag om hur illa de blir behandlade på jobbet?

Den gripande berättelsen om hur en anonym hantverkare blev ombedd att ta av sig skorna i en lägenhet. Förnedringen i detta.

Eller den gången en kund frågade om hantverkaren kunde ställa bilen två meter från brevlådan så att brevbäraren skulle nå fram. Hantverkare kränkt.

Så lägg ner fördomarna nu.

Hantverkare är som alla andra.

De är det bara en annan dag.


Fula djur:

Om du känner att ditt liv är lite för mycket november och lite för lite calypso, gör dig själv en tjänst och se ”Världens natur: Dold kamera bland djuren”. Förändring i sinnet utlovas.

Har fått konkurrens.

Jättefult djur:

Sedan bildgooglar du ”tibetan fox” och betänker att alla fula djur inte be­finner sig på havets botten. Muränan har fått
konkurrens.

Följ ämnen i artikeln