Niklas, 71, köpte ny mobil – fick låst begagnad: ”Är dåligt”

Uppdaterad 2017-01-23 | Publicerad 2017-01-17

Niklas fick en gammal telefon.

När Niklas Forss, 71, förnyade sitt abonnemang hos Tre blev han lovad en helt ny mobil.

Men istället fick han en begagnad – som dessutom var låst.

– Det är sjukt dåligt, säger han till Aftonbladet.

Det var i förra veckan som Niklas Forss, 71, i Lysekil var tvungen att förnya sitt abonnemang hos Tre. Då fick han vad han trodde var ett supererbjudande – om han bara betalade 28 kronor mer i månaden skulle han få en helt ny Huawei-telefon.

– Jag tyckte att det var bra, att få en ny fin telefon för bara 28 kronor mer låter ju kanon. Så jag gick på det, säger Niklas Forss till Aftonbladet.

Fick gammal låst mobil

Men när han i går hämtade ut sin telefon så upptäckte han först och främst att den var vit, trots att han beställt en svart. När han då åkte till butik för att få sin svarta så gjordes upptäckten att mobilen var låst med pinkod – och att Niklas Forss inte själv kunde låsa upp den.

Han hade fått en begagnad mobiltelefon.

– Den gick inte att låsa upp för att förra ägarens pinkod var kvar. Jag hade fått en gammal telefon, säger han.

– Det är så sjukt dåligt.

Trots det fick han inte lämna tillbaka den för en ny telefon i butiken.

– Jag blev förbannad och ville ha tillbaka den gamla telefonen så nu har jag min gamla igen. Den går ju i alla fall att ringa med.

Tre: ”Det har skett en miss”

När Aftonbladet når Tre erkänner företaget att det skett ett misstag. Enligt Arba Kokalari, på Tre:s pressavdlening, har det uppstått en kommunikationsmiss mellan säljaren och kunden.

– Han fick en telefon som är en ”R-produkt” alltså en produkt som haft en bruten förpackning utan att han fått den informationen, säger hon till Aftonbladet.

– Vi är ledsna för att det här har hänt.

Niklas Forss har nu fått en kompensation på en månadskostnad för sitt abonnemang. Han har också erbjudits andra telefoner för samma kostnadshöjning, men han har däremot inte erbjudits någon ny Huawei-telefon till det priset han till en början erbjöds.

Detta trots att han har lagen på sin sida.

– Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Har de sagt att han ska få en sådan mobil till det priset så kan man inte ändra det i efterhand, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konusmenter.